کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

بازاریابی ایمیلی موفق

منتشره شده در یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸

بازاریابی ایمیلی موفق

بازاریابی ایمیلی هدفمند و پرمحتوا خیلی بیش‌تر از تبلیغات سنتی، بنرهای برخط، و حتی تبلیغات پرداخت در ازای هر کلیک، می‌تواند بازده سرمایه داشته‌باشد. شاید بازاریاب‌ها و صاحبان کسب‌ و کار که در بازاریابی ایمیلی مهارت دارند، بتوانند فروش و سود بیش‌تری برای شرکت‌شان به ارمغان بیاورند.
گاهی حتی بازاریابی ایمیلی بد هم موثر است. فقط از کسانی که میلیون‌ها پیام هرزنامه(اسپم) می‌فرستند، سوال کنید. حدود ۵ سال قبل، موسسه‌ی بین‌المللی علوم رایانه و بعضی افراد دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا، کنترل یک بات‌نی(شبکه‌ای از رایانه‌ها) را در دست گرفتند تا ببینند کسانی که هرزنامه می‌فرستند ممکن است چه‌قدر پول دربیاورند. پروژه‌ی آزمایشی آن‌ها، اگر یک هرزنامه‌ی واقعی بود(اگر چیزی به عنوان هرزنامه‌ی “واقعی” وجود داشته‌باشد)، حدود ۷۰۰۰ دلار در روز درآمد داشت.

بازاریابی ایمیلی باید هدف داشته‌باشد

بنا به گزارش‌ها تقریبا ۱۰۰ سال قبل، یک تاجر و پیشگام تبلیغات به نام جان وانامیکر به اثربخشی تبلیغات اشاره کرده‌است. مشهور است که وانامیکر می‌گوید: “نیمی از پولی که من برای تبلیغات خرج می‌کنم به هدر می‌رود. مشکل بزرگ این است که نمی‌دانم کدام نیمه هدر می‌رود.”

در کمال تعجب، وقتی با یک خرده‌فروش یا صاحب کسب‌ و کار درباره‌ی بازاریابی، تجارت الکترونیکی، یا طراحی وب‌گاه مشورت می‌کنم، این گفتاورد را می‌شنوم. فردی که این را می‌گوید معمولا صاحب یک کسب‌ و کار کوچک یا مدیری است که ظاهرا به این نکته اشاره می‌کند که تبلیغات یا بازاریابی رازی است که به سادگی قابل درک نیست و از این رو، نمی‌توان آن را بهبود بخشید، اثربخش‌تر کرد، یا حتی به خوبی آن را مدیریت کرد. تبلیغات قلق دارد، علم ندارد.

این چرند است. به استثنای چند مورد، هر تبلیغاتی می‌تواند موفق ارزیابی شود. مشکل کسانی که گفتاورد وانامیکر را نقل می‌کنند این است که بدون این‌که به روشنی تبیین کنند در درجه‌ی اول چرا تبلیغ می‌کنند، دست به تبلیغات می‌زنند و سپس ارزیابی را آغاز می‌کنند.
در بازاریابی ایمیلی، قبل از این‌که یک فهرست ایمیل جمع‌آوری کنید یا حتی برای وب‌گاه‌تان سامانه‌ی اشتراک خبرنامه ایجاد کنید، باید بدانید می‌خواهید با بازاریابی ایمیلی‌تان به چه چیزی برسید.
در مطلبی که در ۲۰۱۴ در وبلاگ ورتیکال ریسپانس ارسال شد، آمده‌است: “دلایل مختلفی برای فرستادن ایمیل وجود دار؛. به اشتراک‌گذاری اخبار، ایجاد وفاداری به برند، آموزش، دعوت آدم‌ها به رویدادها، بالا بردن بازدید وب‌گاه، فروختن محصول یا خدمت، و غیره. اما هدف مشخص‌تان چیست؟ قبل از این‌که یک ایمیل بسازید، درباره‌ی حاصلی که می‌خواهید از آن به‌دست بیاورید فکر کنید.”

این توصیه می‌تواند در یک ایمیل انفرادی یا راهبرد کلی بازاریابی ایمیلی‌تان کاربرد داشته‌باشد. وقتی شروع می‌کنید، یک هدف در ذهن‌تان داشته‌باشید.

اهداف خوب برای بازاریابی ایمیلی می‌تواند این موارد باشد:

  1. افزایش سود.
  2. افزایش تعداد خریدهای تکرارشونده.
  3. افزایش تعداد مشتریان وفادار.
  4. کمک به مشتریان در حل مشکلات.

هدف‌تان باید رهنمود محتوای‌تان باشد

وقتی علت را، یا بهتر بگویم، هدف بازاریابی ایمیلی‌تان را تبیین کردید، محتوای‌تان را طرح‌ریزی کنید.

مثلا، اگر هدف‌تان افزایش تعداد مشتریان تکراری‌ای است که کسب‌ و کار تجارت الکترونیکی دارد، از محتوایی استفاده کنید که تکرار خرید را ترویج می‌کند. این ممکن است مستلزم این باشد که محتوا را به نوعی شخصی‌سازی کنید. اگر محصولات مصرفی می‌فروشید، می‌توانید به مشتریان ایمیل یادآوری بفرستید. شاید وقت آن باشد تیغ اصلاح بیش‌تر، جوراب بیش‌تر، یا خمیردندان بیش‌تری بخرند. و شما باید این را برای هر مشتری به صورت انفرادی شخصی‌سازی کنید، چون فرستادن ایمیل برای یادآوری خرید محصولی که یک مشتری به تازگی خریده یا هرگز نخریده‌است منطقی نیست.

این وظیفه با وظیفه‌ای که برای کمک کردن به مشتریان برای حل مشکلات انجام می‌دهید متفاوت است، و به محتوای متفاوتی هم نیاز دارد.

به‌طور مشابه، اگر هدف‌تان از بازاریابی ایمیلی این است که تعداد مشتریانی را افزایش دهید که برای نخستین بار از فروشگاه شما خرید می‌کنند، می‌توانید از ترکیب محتوای سودمند یا سرگرم‌کننده با پیشنهاد محصول‌تان استفاده کنید. به این طریق، مشتریانی هم که از قبل با برندتان آشنا هستند مرتبا یک سری محتوای سودمند را به همراه یادآوری‌های محصول یا خرید گاه‌به‌گاه دریافت می‌کنند.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *