پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...
بازاریابی اجازهای چیست؟
منتشره شده در پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
بازاریابی اجازهای چیست؟
اصول ن تا ببازاریابی مدره امروز جایگاه چندان مهمی در ایران نداشتهاند. معمولاً بازاریابان به استفاده از روشهای قدیمی و غیر علمی تبلیغات اکتفا میکنند و سعی چندانی در استفاده از دانش فعلی در این زمینه ندارد.
یک نمونه از این اصول بازاریابی، که سالها از مطرح شدن آن در جهان میگذرد و تاثیر مثبت آن را میتوان بروی بسیاری از کسب و کارهای خارجی مشاهده کرد، کسب اجازه از مخاطب قبل از شروع بازاریابی است. این ایدۀ جالب اولین بار توسط بازاریابی به نام سث گودین مطرح شد و توسط خود او بازاریابی اجازهای نام گرفت. گودین در مقابل این روش یک سبک بازاریابی دیگر به نام بازاریابی وقفهای را مطرح کرد.
اما این دو دقیقاً به چه معنا هستند؟ در ادامه جواب خواهید فهمید. پس اگر دوست دارید کمی به دانش خود در زمینۀ بازاریابی بیفزایید و با یکی از ایدههای مهم بازاریابی در جهان بیشتر آشنا شوید، با نوین همراه باشید.
بازاریابی وقفهای
این نوع از بازاریابی در حقیقت همان بازاریابی سنتی خودمان محسوب میشود. شما پول میدهید تا رسانهها وقفهای در کار خود بیندازند و تبلیغ شما را به مخاطبان نمایش دهند.
برای مثال یک تبلیغ تلویزیونی را در نظر بگیرید. در میانۀ یک برنامه که مخاطب مشغول تماشای آن است، یک وقفه میافتد و او مجبور است به تماشای تبلیغ شما بپردازد. مشکل این نوع بازاریابی چیست؟ هر چند که این تبلیغ میتواند در معرفی برند شما به مشتریان موثر واقع شود، اما در نهایت تبلیغ شما بر خلاف میل مخاطب به او نمایش داده میشود و این میتواند یک تاثیر منفی بروی وی داشته باشد.
بازاریابی اجازهای
اکثر تبلیغات دیجیتال در جهان به صورت اجازهای انجام میشود. این یعنی مخاطب باید به شما اجازه بدهد تا او را هدف بازاریابی خود قرار دهید.
این خود کاربران اینترنت هستند که انتخاب میکنند تا شما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند، ایمیلهای شما را دریافت کنند یا به سراغ وبسایت شما بیایند. این آنها هستند که تصمیم میگیرند با شما در ارتباط باشند (و تبلیغات شما را مشاهده کنند).
حالا سوال اینجاست که چرا آنها باید چنین چیزی را بخواهند؟ جواب ساده است، به خاطر اینکه شما محتوای خوبی را به آنها ارائه میدهید. بنابراین در این روش، اگر دوست دارید مخاطبان زیادی داشته باشید، لازم است که اطلاعات جالب یا مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید. در غیر این صورت آنها شما را نادیده میگیرند.
پیش به سوی بازاریابی اجازهای
همانطور که مشخص است، استفادۀ درست از سیستم بازاریابی اجازهای میتواند نقش بسیار موثری در اثرگذاری بیشتر تبلیغات شما داشته باشد. اما برای تغییر سیستم خود به سمت این نوع از بازاریابی لازم است سه مرحله را پشت سر بگذارید:
ذهنیت خود را عوض کنید. تا این حد بروی فروش تمرکز نکنید و به جای آن به این فکر کنید که چطور میتوانید ارزش بیشتری را به مشتریان ارائه دهید.
پیام خود را تغییر دهید. پیام شما نمیبایست به شکل یک تبلیغ باشد. پیام شما باید چیزی باشد که مردم واقعاً بخواهند آن را بخوانند (البته، در عین حال که باعث میشود تجارت شما رشد کند).
تمام کانالهای خود را ارزیابی کنید. مساله مهم کاملاً مشخص است. شما باید در تبلیغات خود یک تعادل خوب میان جذابیت محتوا و تاثیر بروی فروش ایجاد بکنید. البته این مساله در هر دو نوع بازاریابی مطرح است.
ایدۀ کلی
یک راهکار ساده برای موفقیت بیشتر در بازاریابی وجود دارد. به جای آنکه بر روی چیزی که میخواهید به مخاطبان بگویید تمرکز کنید، به این فکر کنید که چه چیزی میتواند برای آنها ارزشمند، مفید و البته تاثیرگذار باشد. به این ترتیب توجه آنها به تبلیغات شما جلب خواهد شد و میتوانید اعتماد آنها را بدست آورید. برای یک بازاریابی موفق لازم است کیفیت خود را به آنها نشان دهید و بیهوده ادعا نکنید. اگر من بخواهم شما فکر کنید که باهوش هستم، لازم است که هوشمندانه بنویسم. اگر بخواهم که فکر کنید برند من خدمات مشتری بینظیری دارد، لازم است بروی چندین شبکۀ اجتماعی مختلف فعال باشم. پس اگر میخواهید مردم شما را دوست داشته باشند، کارهایی را بکنید که مردم دوست دارند.
مزایای بازاریابی اجازه ای
۱. افزایش لیدهای با کیفیت
مصرف کنندگان شما ابراز علاقه خود را به خرید محصول یا خدمات شما نشان می دهند؛ بنابراین علاقه ذاتی آنها (نسبت به کسانی که برند شما را انتخاب نمی کنند) به میزان مشارکت و نرخ تبدیل شما اضافه می کند. این مشتری های بالقوه را می توان لیدهای با کیفیت در نظر گرفت.
۲. افزایش میزان مرتبط بودن تبلیغات
از آنجا که شما مشتری را هدف قرار می دهید که تقریبا علاقه خود را به محصول یا خدمات تان نشان داده است، می دانید که استراتژی بازاریابی شما مناسب است. علاوه بر این، با دانستن اینکه مخاطبان هدف شما در حال حاضر یک قدم به قیف فروش شما نزدیک شده اند ، می توانید بر اساس اطلاعات جمعیت شناختی و رفتار آنلاین آنها، تبلیغات شخصی ایجاد کنید.
۳. هزینه های پایین
در بیشتر موارد، بازاریابی اجازه ای می تواند و باید خودکار باشد. چندین ابزار بازاریابی اجازه ای (مانند بازاریابی ایمیلی) وجود دارد که می تواند به بهبود کارایی پردازش ها کمک کند و در نهایت، هزینه های متغیر مرتبط با کمپین بازاریابی اجازه ای را کاهش دهد.
۴. ایجاد وفاداری و شهرت
بازاریابی اجازه ای یک تعامل مداوم است. چرا که پس از دادن اجازه، متوقف نمی شود، مخصوصا اگر مخاطبان نحوه ی برقراری ارتباط شما در مرحله اول را دوست داشته باشند. از آنجایی که شما آنها را در مناسب ترین زمان هدف قرار می دهید، احتمال این که استراتژی بازاریابی تان رانادیده بگیرند بسیار کم است. این کار همیشه یک ایده خوب برای ایجاد شهرت خوب در میان مصرف کنندگان است.
برای مطالعه بیشتر:
بازاریابی جاویژه چیست و چگونه یک جاویژه ایجاد کنیم؟
چالش های بازاریابی اجازه ای
. دریافت اجازه
بازاریابی اجازه ای متکی به دریافت “اجازه” از مصرف کنندگان است. اما چه باید کرد تا آنها این کار را انجام دهند؟ خب، شما باید قادر به انتقال ارزش پیشنهاد خود باشید، بدون اینکه تحمیل و زور در کار باشد.
پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود را (USP) به درستی تنظیم کرده و انتقال دهید. دلیل اینکه چرا و چگونه زندگی آنها با استفاده از محصول یا سرویس شما تغییر می کند، توضیح دهید. یک گزاره ارزشمند قانع کننده، شما را قادر می سازد تا توجه آنها را به خود جلب کنید.
۲. لیدهای کم
تعداد لید هایی که از طریق بازاریابی اجازه ای کسب می کنید کمتر از روش های تبلیغی سنتی است زیرا شما نیاز دارید تا کاربران شما را انتخاب کنند. از سوی دیگر، شما می توانید انتظار داشته باشید که نرخ تبدیل بهبود یافته تان هر گونه کاهش بالقوه ای را که ممکن است رخ دهد، جبران نماید.
۳. مسائل زمان بندی
چرخه زمانی بازاریابی اجازه ای ممکن است طولانی تر از معمول باشد. این مسئله به این دلیل است که شما فقط بخشی از آنچه را که پیش از این هدف قرار می دادید، هدف قرار داده اید. باز هم نرخ تبدیل بهبود یافته می تواند هرگونه تاخیر زمانی را جبران نماید.
نتیجه گیری
بازاریابی اجازه ای چراغ سبز مصرف کننده به شماست. این نوع بازاریابی عموما نه تنها بخاطر دلایل فوق الذکر برای اکثر شرکت ها کارایی دارد ، بلکه به این دلیل که اکثر مصرف کنندگان از تاکتیک های بازاریابی وقفه ای خسته شده اند، اثرگذار است. دیدگاه های مشتری بالقوه مدرن در حال تغییر است، بنابراین بهتر است شروع به فراهم کردن آن چیزی بکنیم که آنها می خواهند.
به خاطر داشته باشید که نباید اتوماسیون بازاریابی را نادیده بگیرید! این ابزارها می تواند با درجه بندی تلاش های بازاریابی اجازه ای شما در یک سطح شخصی به شما کمک کنند.