کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

انواع لنز عکاسی۲

منتشره شده در سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸

انواع لنز عکاسی۲

*لنزهای ماکرو

چنانچه بخواهیم ثبت عکس از حشرات و گل ها را به انجام برسانیم بهتر است از لنزهای ماکرو استفاده کرد.لنز ماکرو، از جمله لنزهایی است که برای گرفتن کلوزآپ‌های فوق‌العاده نزدیک از سوژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تا به حال تصاویری از چشمان عنکبوت مشاهده کرده‌اید، باید بدانید که عکاس مورد نظر از لنز ماکرو استفاده کرده است. بیشتر عکس‌های ماکرو در فاصله‌ای حدود ۳۰ سانتیمتری گرفته می‌شوند. دوربین‌های بدون لنز ماکرو قادر به بزرگنمایی تصویر، تا این حد نخواهند بود. برای این دوربین‌ها حداقل فاصله فوکوس یا به اختصار MFD حدود یک متر است؛ در حالی که این مقدار برای لنزهای ماکرو چیزی حدود ۸ تا ۱۲ اینچ خواهد بود.

با این وجود، چیزی که لنز ماکرو را متفاوت می‌کند تنها فاصله فوکوس آن نیست، بلکه این لنز فاصله فوکوس کم را با طول بلند کانونی مرتبط می‌کند و عکاس با این قابلیت می‌تواند دوربین را نزدیک سوژه کند، اما در عکس گرفته شده چنان به نظر می‌رسد که بزرگنمایی بیشتر است.

لنز ماکرو
لنز ماکرو

بهترین لنز‌های ماکرو آن‌هایی هستند که با کنار هم قرار دادن دو ویژگی یاد شده تصاویری با نرخ بزرگنمایی ۱:۱ تولید می‌کنند. این به معنی آن است که سوژه مورد نظر، در تصویر گرفته شده با دوربین، دقیقا همان اندازه‌ای را خواهد داشت که در زندگی واقعی دارد. برای روشن‌تر شدن موضوع مثالی می‌زنیم. تصور کنید تصویر پرتره از یک شخص گرفته‌اید که صورتش تمام صفحه را گرفته است؛ پس صورت ۱۰ اینچی او در سنسور دوربین معادل یک اینچ بازسازی خواهد شد و نرخ بزرگنمایی شما ۱۰:۱ خواهد بود. حال اگر تصویری از سر یک عنکبوت بگیریم، می‌توانیم با همین نسبت تصویری، بزرگنمایی باشکوهی از سر وی داشته باشیم.لازم نیست نرخ بزرگنمایی در لنزهای ماکرو حتما ۱:۱ باشد؛ این اتفاق وقتی خواهد افتاد که به بهترین نحو از تنظیمات دوربین و لنز استفاده شود. در واقعیت، با نرخ بزرگنمایی ۱:۰.۷ و یا حتی ۱:۰.۵ نیز تصاویری گرفته می‌شوند که بسیار نزدیک‌تر از دوربین‌های واقعی خواهند بود. البته باید از این نکته غافل نشویم که این ویژگی تنها مختص ماکرو لنزها نیست و لنزهای تله‌فوتوی کوتاهی وجود دارند که با گشادگی دهانه مطلوب تصاویر پرتره خوبی می‌گیرند.

*لنزهای تله

لنز‌های تله دارای زاویه‌ی دید کمتری نسبت به لنز‌های واید و نرمال هستند و برای جدا‌کردن از پس زمینه و تأکید بر سوژه‌ای خاص در عکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. در عکاسی منظره هم ممکن است موقعیتی پیش بیاید که بخواهید از سوژه‌ای که دردوردست وجود دارد ( مانند پرنده شکاری در حال شکار) عکس بگیرید. در این حالت، استفاده از لنز‌ تله با فاصله‌ی کانونی مناسب به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های منظره‌ی متفاوتی نسبت به آنچه دیگران ثبت‌کرده‌اند بگیرید.

یک لنز تله قابلیت عکاسی از اشیائی را برایتان فراهم می کند که در دوردست واقع شده اند .به طور کلی در صورتی به یک لنز ، تله گفته می شود که فاصله ی کانونی ۶۰mm یا بالاتر داشته باشد .بسیاری از مردم لنز تله را با لنز زوم اشتباه می گیرند . در حالی که این دو با یکدیگر متفاوت هستند .
یک لنز تله لزوماً یک لنز زوم نیست (اما می تواند باشد). لنز های تله بازه ی متنوعی از فاصله کانونی دارند .
لنز مدیوم تله (به طور کلی ۷۰-۲۰۰mm) و لنز سوپر تله (بیشتر از ۳۰۰mm) که می تواند لنز زوم یا پرایم نیز به حساب بیاید .موارد استفاده از لنز های تله

در اینجا برخی از دلایل استفاده عکاسان از لنز تله را بررسی می کنیم .

۱) لنز تله کاری می کند تا اجسام به دوربین نزدیکتر به نظر بیایند.این یکی از واضح ترین دلایل استفاده از لنز تله است و به همین علت است
که اغلب عکاسان آماتور ترجیح می دهند یک لنز تله داشته باشند .لنز تله عکاسی از سوژه هایی را فراهم می کند که ممکن است در دوردست واقع شده باشند .فایده ی این ویژگی زمانی برایتان آشکار می شود که بخواهید از سوژه ای عکاسی کنیدکه نمی خواهید یا نمی توانید به آن نزدیک شوید . عکاسی از زمین فوتبال می تواند یک مثال خوب باشد .لنز تله به شما کمک می کند که در عین آنکه بیرون زمین ایستاده اید
تسلط کافی بر اتفاقاتی که در زمین فوتبال رخ می دهد داشته باشید .می خواهید در حالی که در ماشینتان در امنیت هستید از حیات وحش عکاسی کنید ؟لنز تله این امکان را برایتان فراهم می کند . لنز تله با نزدیک جلوه دادن سوژه ها به دوربین ،قابلیت ها و امکانات بیشتری را در اختیارتان می گذارد .
۲) لنز تله کمک می کند تا پس زمینه ی تار تری داشته باشید.اگر عکسی را دیدید که پس زمینه ای کاملاً تار و سوژه ای کاملاً واضح و با فوکوس درست داشت ، تعجب نکنید .زیرا با لنز تله چنین چیزی به سادگی ممکن است . این کاربرد لنز تله در عکاسی پرتره بسیار رایج است .
برای دستیابی به چنین عکسی ، باید از بلندترین لنز و بازترین دریچه ی دیافراگم ممکن استفاده کنید .برای مثال یک لنز تله ی ۷۰-۲۰۰mm در ۲۰۰mm با دیافراگم f/2.8 ، پس زمینه ی تار را کاملاً از سوژه جدا می کنددر حالیکه سوژه در فوکوس کامل است .

به طور کلی هرچه لنز بلندتر و دریچه ی دیافراگم بازتر باشد ، عکس پرتره ای با ویژگی های گفته شده را خواهید داشت .لنز های بلندتر قابلیت عکاسی از اجسامی که در دوردست هستند را فراهم می کنندو اشیائی که در پیش زمینه هستند را بزرگتر می کند و آنچه را که در پس زمینه باشد در اندازه ی عادی خود باقی می گذارند .
۳) لنز های تله عکس های پرتره ی دلربایی می گیرند.یکی از مزیت هایی که لنز تله برای عکاسی پرتره دارد توانایی آن در خلق عکس هایی بسیار جذاب است .عکاسی با یک لنز تله ی بلند می تواند بوکه ی زیبایی را در پس زمینه ایجاد کند .فاصله ی بین دوربین و سوژه ی اصلی بر میزان نزدیکی سایر اجزای عکس نسبت به یکدیگر اثر می گذارد .وقتی در فاصله ی کانونی بلند عکاسی می کنید ، سوژه ای که در پیش زمینه قرار دارد
نسبت به آنچه در پس زمینه است کوچکتر به نظر می آید .این قضیه باعث می شود تا اجزای صورت در کنار هم متناسب تر دیده شوند .

 

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *