انواع بازاریابی
انواع بازاریابی
بازاریابی دارای انواع مختلفی است:
بازاریابی صنعتی،بازاریابی مصرفی،بازاریابی عصبی،بازاریابی چندسطحی،بازاریابی پارتیزانی،بازاریابی مویرگی،بازاریابی چریکی،بازاریابی دهان به دهان،
بازاریابی اینترنتی،بازاریابی تک به تک،بازاریابی شبکهای،بازاریابی ویروسوار،بازاریابی سیستماتیک،بازاریابی مفهومی،بازاریابی ترکیبی،بازاریابی ارزشی،بازاریابی پیامکی
بازاریابی صنعتی و مصرفی
بازاریابی صنعتی به عنوان آن دسته از عملکردها و فعالیتهای تجاری و بازرگانی تعریف شدهاست، که فرایندهای مبادله را بین تولیدکنندگان و مشتریان سازمانی تسهیل میکند. ماهیت بازاریابی صنعتی را میتوان، خلق ارزش برای مشتریان به وسیله ارائه کالاها و خدماتی دانست که نیازهای سازمانی و اهداف آنها را تحقق میبخشد.
به تعریفی جامع، فرایند کشف، ترجمه خواستههای مشتریان صنعتی و نیازها و الزامات آنها به محصولات و خدمات ویژه جهت ارتباط مؤثر شیوههای توزیع، قیمتگذاری، خدمات پس از فروش، متقاعد کردن بیشتر و بیشتر مشتریان برای استفاده مستمر از این محصولات و خدمات را بازاریابی صنعتی مینامیم. این نوع بازاریابی در مقایسه با بازاریابی مصرفی تفاوتهایی دارد که اینگونه میتوان بدان اشاره کرد. اول اینکه گرچه در بازاریابی صنعتی همانند بازاریابی کالاهای مصرفی، نیاز به شناخت بازارهای هدف و تشخیص نیاز این بازارها و طراحی محصولات و خدمات مناسب برای تأمین خواستههای بازار وجود دارد، ولی باید توجه کرد که در مقایسه با بازاریابی مصرفی، بازاریابی صنعتی در حوزه مدیریت عالی قرار دارد.
در بازاریابی صنعتی نقش خصوصیات و ویژگیهای محصول خیلی مهم و حیاتی است و عرضهکنندگانی که خصوصیات مورد نظر مشتریان را تأمین نکنند مورد انتخاب قرار نخواهند گرفت. در مقایسه با بازاریابی مصرفی، قیمت در بازاریابی صنعتی نقش جداگانهای دارد. در بعضی موارد مشتریان صنعتی حاضرند قیمت بیشتری دهند ولی در عوض از تحویل به موقع و کیفیت محصولات خدمات اطمینان حاصل کنند و حتی در موارد دیگری مثل مناقصههای خرید نقش قیمت پراهمیتتر میشود. در بازاریابی صنعتی، بازاریاب باید به این نکته واقف باشد که تقاضای کالاهای صنعتی از تقاضای مصرفکننده نهایی ناشی میشود، یعنی تقاضا برای یک محصول بستگی به نحوه استفاده از آن در ارتباط با محصولات دیگر دارد. گاهی بازاریاب صنعتی سعی میکند با تبلیغات، تقاضای مشتری نهایی را تحریک کند تا تقاضا برای کالاهای صنعتی خودرا افزایش دهد.
بازار یابی تک به تک از این فر آیند با هر نامی که یاد شود مفهوم پشت آن ایجاد و مدیریت بر رابطه فردی با تک تک مشتریان است. البته این رابطه شامل یک سری تعاملات است و مفهوم گذر زمان در آن نهفتهاست؛ لذا به جای نمونه برداری از مشتریان با کمک سه نوع از انواع تکنولوژی کامپیوتر یعنی پایگاه داده ها‚ تعامل و تولید انبوه سفارشی میتواند رابطهای را برقرار سازد که بتواند ادعا کند مشتری را کاملاً میشناسد‚زیرا اطلاعات وی در پایگاه دادههای فروشنده قرار دارد و لذا قادر به جوابگویی نیازهای وی است و این تعامل سر آغاز تعاملات بعدی و عمیق شدن رابطهٔ مشتر ی و شرکت است لذا از این رابطه با عنوان رابطه یادگیرنده یاد میکنند. نوعی بازاریابی که در آن محصولات وبرنامههای بازاریابی مطابق با نیازها وترجیحات فردی مشتریان سفارشیسازی میشود. به بازاریابی تک به تک، بازاریابی فردی و سفارشیسازی انبوه و بازاریابی تک بازار نیز گفته میشود. (اصول بازاریابی، فیلپ کالر،گری آرمسترانگ، ترجمه، بهمن فروزنده) استفاده گسترده از بازاریابی انبوه این حقیقت را که قرنها به مصرف کنند گان انفرادی خدماترسانی میشده، مخفی کردهاست. طی این قرنها به صورت سفارشی خیاط، کفاش وسازنده کابینت، کت وشلوار، کفش و اسباب و مبلمان رابرای مشتریان خود تولید میکردهاند. اما امروز فناوری جدید است که شرکتها را قادر میسازد به بازاریابی سفارشی روی بیاورند. رایانههای توانمندتر، پایگاههای اطلاعاتی گسترده وتفصیلی، تولید با کمک ربات، سامانه تولید انعطافپذیر۱ و رسانههای ارتباطی دو سویهای نظیر ایمیل واینترنت همگی در کنار هم «سفارشیسازی انبوه» را رواج دادهاند. سفارشیسازی انبوه فرایندی است که طی آن شرکتها میتوانند، برای طراحی محصولات وخدماتی که کاملاً نطبق با نیازهای تک تک، به صورت یک به یک از مشتریان انبوه خود سفارش بگیرد.
تأثیر تکنولوژی در بازاریابی
با ظهوری فناوری وب دو، شبکههای اجتماعی، پرینترهای سه بعدی، پهبادها و … علم بازاریابی دچار تغییرات جدی و جدیدی شدهاست. برای مثال با دسترسی همگان به وب و امکان مقایسه قیمتهای محصولات با یکدیگر، جنگ عرضهکنندگان بر سر کاهش قیمتها افزایش یافتهاست. همچنین ظهور شبکههای اجتماعی باعث ایجاد بستری مناسب برای تبلیغات ویروسی شدهاست که این مهم خود از قدرت عرضهکنندگان رسانههای سنتی میکاهد و قدرت را به خلق کنندگان محتوی میدهد. در ارتباط با ظهور پرینترهای سه بعدی میتوان به بخش عرضه محصول در بازاریابی اشاره کرد و گفت که که با همه گیر شدن پرینترهای سه بعدی و افزایش کیفیت و دقیت آنها، جابجایی محصولات نهایی کاهش مییابد و بیشتر انتقال مواد خام صورت میپذیرد.
دانش بازاریابی در ایران
دکتر مهدی خادمی و همکاران، پژوهشی در دانشگاه شهید بهشتی در ارتباط با جایگاه و سطح کیفی دانش بازاریابی در ایران انجام دادهاند. در این پژوهش تمامی مقالههای با محوریت بازاریابی (۲۴۷ مقاله) که در طول دهه ۸۰ در مجلههای علمی پژوهشی کشور منتشرشده را با رویکرد تحلیل محتوی مطالعه و تحلیل شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد علیرغم رشد کمّی قابلتوجه مقالات بازاریابی در ایران از زوایای مختلف جهتگیری توسعه علمیِ این رشته ناموزون بودهاست. بازتولید مکانیکی دانش، فقدان نوآوری در روش و چارچوب نظری، عدم انباشت مؤثر یافتهها و دور ماندن از پرسشهای نوین بازاریابی از دیگر یافتههای این پژوهش در تحلیل محتوای مقالههای بازاریابی در این دوره است.
نسلهای بازاریابی
فیلیپ کاتلر بازاریابی را به سه نسل متفاوت تقسیم نمودهاست:
نسل اول بازاریابی: تولید => بازاریابی
از نظر کاتلر در سالهای پیش از ۱۹۷۰ ابتدا محصولات تولید و سپس وارد بازار شده و در نهایت توسط بازاریابان به جستجوی چگونگی فروش به اشخاص تفکر میشد. از نظر کاتلر این نوع بازاریابی امروزه در بازار منسوخ شده و چنینی بازاریابی ای منجر به شکست خواهد بود.
نسل دوم بازاریابی: تحقیق => تولید => بازاریابی
کاتلر در ادامه همان بحث تشریح میکند که در نسل دوم بازاریابی تولیدکنندگان اقدام به ارائه سبک جدیدی از بازاریابی نمودند. شیوهای که پیش از تولید به امر بازاریابی پرداخته و پس از پیدا نمودن نیازمندیهای فعلی مشتریان، سپس اقدام به تولید نموده و محصولی مطابق با خواسته و پسند مشتریان را تولید و به بازار ارائه نماید. این نسل از بازاریابی نیز در سالهای حدود ۱۹۹۰ منسوخ گردید.
نسل سوم بازاریابی: تحقیق => تولید => بازاریابی => ارتباط دائمی با مشتری تا نفوذ به ذهن و قلب او
در نسل سوم بازاریابی کاتلر عنوان مینماید که امروزه ما جهت موفقیت در فرایند فروش نیازمند یک همراهی با مصرفکنندگان تا پس از مصرف هستیم. مدیران بازاریابی موفق در دنیا امروزه میبایست تا پس از مصرف با مصرفکنندگان در ارتباط بوده و نیازهای آنان حین و پس از مصرف را نیز پاسخ گویند. نسخه سوم بازاریابی، مفهوم بازاریابی را به صحنهٔ آرزوها، ارزشها و روح انسان میکشاند. نسخهٔ سوم بازاریابی عقیده دارد که مصرف کنندگان، موجودات کاملی هستند که امیدها و نیازهای دیگرشان، هرگز نباید نادیده گرفته شود. بنابراین نسخه سوم بازاریابی، بازاریابی هیجانی را با بازاریابی روح انسان کامل می نماید.
بازاریابی اجتماعی
بازاریابى اجتماعى به کاربرد اصول، مفاهیم و ابزار بازاریابى براى حل مشکلات تحولات اجتماعى اشاره دارد . برنامه هاى بازاریابى اجتماعى به منظور تأثیر بر رفتار افراد براى توسعه ى رفاه خود و جامعه شان طراحى شدهاند . بازاریابى اجتماعى با مسائل بازاریابى کلان درگیر است، اما در کل یک دیدگاه بازاریابى خرد را در پیش مى گیرد ؛ که بدین جهت برنامه هاى بازاریابى اجتماعى معمولاً توسط سازمان هاى جدا برنامه ریزى و اجرا مى شوند که بر مورد خاصى تمرکز دارند . کمپین هاى بازاریابى اجتماعى فراتر از تبلیغات در رسانه هاى چاپى، رادیو و تلویزیون هستند . آنها ممکن است شامل ابزار هاى وسیع ترى مانند اسپانسرینگ یا بازاریابى آنلاین باشند . کمپین هاى سلامتى عمومى براى کاهش مصرف سیگار، نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدر، پرخورى و رابطه جنسى پرخطر هدف گذارى کردهاند .
کمپین هاى محیط زیستى گفتگو و حمایت از صحراها و بیابانها، هواى پاک و بهره ورى انرژى را ترویج مى کنند . در حالى که سایرین مواردى همجون برنامه ریزى خانواده، حقوق انسانى، فساد و جنسیت را همچون برابرى نژادى پیگیرى مى نمایند . کمپین هاى بازاریابى اجتماعى معمولاً توسط سازمان هاى دولتى و غیردولتى اداره مى شوند . هر چند سازمان هاى شرکتى هم ممکن است در کمپین هاى بازاریابى اجتماعى فعالیت کنند . [۱۴] [۱۵] فارغ از اینکه شما وب سایت دارید یا خیر، هر سوشال (یا همان شبکه اجتماعی) میتواند برای شما مبین یک بازار کامل در عرصه اینترنت باشد. امروزه تعداد بازاریابهایی که بدون سایت تنها از طریق شبکههای اجتماعی به شکل مستقیم اقدام به توسعه بازار خود مینمایند بسیار زیاد هستند. این فضاها به صورت رایگان در اختیار استفادهکنندگان از اینترنت قرار گرفتهاست. وبلاگها یکی از انواع این فضاها در کنار سوشالها هستند که همگان در آن میتوانند به صورت رایگان اقدام به ساخت صفحات شخصی نموده و از فضای آنها برای نشر اطلاعات محصولات خود استفاده نمایند.
ارزیابی راندمان اجرای بازاریابی
برای ارزیابی راندمان تبلیغات و بازاریابی، میبایست از ۴ شاخصه برای اندازهگیری وضعیت استفاده نمود:
شناخت جامعه هدف: چه جامعه ای فعالیتهای بازاریابی شما را میبینند؟ آیا پیرمرد ۸۰ ساله در کوچکترین شهرستان ایران نیز هدف بازاریابی شما است؟
تعیین اهداف پیش رو: اهدافتان از انتخاب مسیرهای بازاریابی را مشخص کنید. آیا با توجه هدف، مسیر صحیحی را انتخاب کرده اید؟
تعیین ریز شاخصهای اندازهگیری (KPI): عملکرد بازاریابی میبایست قابل اندازهگیری باشد. فعالیتی که اندازهگیری نشود، نمیتواند بهینه سازی شود.
اندازهگیری جنس خروجی: مطمئن شوید مشتریان جذب شده از مسیر بازاریابی و تبلیغات، در حال انجام فعالیتی هستند که کسب و کار مایل به انجام آن است.