کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

انتخاب سیستم صوتی

منتشره شده در شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

درست است که طی سال‌های اخیر ورود دستگاه‌های سینمای خانگی بازار کالاهای بسیاری نظیر دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی و… را تحت تاثیر قرار داده و باعث رکود بازار این کالاها شده است، اما همچنان طرفداران حرفه‌ای و البته حساس به صدا جریان ورود فناوری و مدل‌های جدید سیستم‌های صوتی و تصویری جدید را دنبال می‌نمایند و برایشان اهمیت دارد که کالایی را خریداری نمایند که بهترین کیفیت و میزان صدا را از آن دریافت کنند. این دسته از افراد، به کوچک‌ترین اختلال در سیستم پخش صدا اهمیت داده و سعی می‌کنند علاوه بر انتخاب یک بنیان اصلی عالی برای سیستم از تجهیزات جانبی با کیفیتی نیز برای بهبود کیفیت صدا بهره ببرند. اما انتخاب این کالاها و تجهیزات جانبی با توجه به تنوع روزافزون این تجهیزات، برای همه آسان نمی‌باشد، به همین دلیل ما در این بخش سعی نموده‌ایم علاوه بر اینکه نکاتی را که هنگام خرید یک سیستم صوتی خانگی باید مورد توجه قرار گیرد به شما یادآوری نماییم، روی برخی از تصورات اشتباه در مورد سیستم های صوتی خانگی هم خط بکشیم.

بودجه و هدف خود را از خرید معین نمایید

همچون خرید هر ابزار دیگری، باید قبل از خرید یک سیستم صوتی خانگی، بودجه مورد نظر را برای خرید معین نمایید، چون که مشخص نمودن بودجه، نوع انتخاب شما را نیز معین می‌نماید و شما را هنگام خرید، کمتر دچار دردسر و سردرگمی می‌کند. همچنین معین کنید که شما قصد خرید سیستم صوتی برای چه خانه‌ای (آپارتمان یا ویلایی) و با چه متراژی را دارید، چرا که قدرت یک سیستم صوتی حرفه‌ای که برای یک آپارتمان مناسب است، برای یک خانه ویلایی مناسب نیست و همچنین برعکس! قبل از خرید هم بودجه و هم فضای مورد نظر را برای یک سیستم صوتی خانگی معین نمایید.

معین نمایید ظاهر برایتان اهمیت دارد یا کیفیت صدا

عده زیادی از افرادی که قصد خرید یک سیتم صوتی را دارند، به ظاهر دستگاه و نمایی که سیستم صوتی به خانه می‌دهد هم توجه ویژه‌ای دارند. اما باید بدانید که ممکن است حرفه‌ای‌ترین سیستم‌های صوتی خانگی بدقیافه‌ترین آنها باش! پس در وهله اول، باید مشخص نمایید که از آنچه می‌خرید چه انتظاری دارید؟ زیبایی یا کیفیت صدا؟ اگر به زیبایی ظاهر دستگاه اهمیت ویژه‌ای می‌دهید و در ضمن می‌خواهید یک سیستم صوتی حرفه ای هم داشته باشید، کارتان کمی سخت است و باید برای ست کردن اجزای سیستم مانند ساب و باند و آمپلی فایر و … با بنیان اصلی کلی زمان صرف نمایید.

سینمای خانگی یک سیستم صوتی حرفه ای نمی‌باشد

شاید تصور شما هم همچون برخی از کابران نیمه‌حرفه‌ای سیستم‌های صوتی این باشد که به واقع سینماهای خانگی که با برندهای مختلفی نظیر سامسونگ، سونی، JVC، LG و … در مدل و نمونه‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند، از سیستم‌های حرفه‌ای صوتی و تصویری خانگی می‌باشند، اما این یک تصور اشتباه است و بهتر است همین الان روی این تصور نادرست خط بکشید! زیرا که سیستم‌های سینمای خانگی یک سیستم صوتی خاص نیستند و در ضمن فاقد فاکتورهایی هستند که سیستم صوتی حرفه‌ای باید دارا باشد. این تصور با عرضه نمونه‌هایی موسوم به سینماهای خانگی سه بعدی که قابلیت پخش صدای سه‌بعدی را دارند پررنگ‌تر شده است و به همین دلیل اکثر افرادی که قصد خرید سیستم صوتی خانگی را دارند که ظاهری زیبا هم داشته باشد به سراغ سینماهای خانگی می‌روند، اما حقیقت این است که سیستم‌های حرفه‌ای صوتی خانگی در حقیقت دنیای دیگری دارند، دنیایی که با سیستم‌های سینماهای خانگی بسیار متفاوت است و می توان گفت: اصلا سینماهای خانگی را نمی‌توان در ردیف سیستم‌های حرفه‌ای صوتی معرفی نمود، پس اگر تا کنون شما هم چنین تصوری داشتید، از همین حالا روی این باور غلط خط بکشید و بدانید که سینماهای خانگی هرگز از لحاظ قدرت و وضوح صدا به پای سیستمی که دارای آمپلی‌فایرهای پرقدرت سینما خانگی و استریو، باندهای چند میلیون تومانی و تیوترهای آنچنانی هستند نمی‌رسند.

هرگز سیستم حرفه‌ای را به صورت پک شده خریداری ننمایید

به این دلیل که حرفه‌ایهای این حوزه، حساسیت زیادی روی کیفیت صدای دریافتی دارند معمولا از هر برندی یک کالا را گلچین می‌نمایند، شاید این موضوع به این دلیل باشد که هر برندی در زمینه تولید دسته‌ای از قطعات متبحر هستند. در هر صورت کاربران حرفه‌ای سیستم‌های صوتی، هرگز یک پک اسمبل شده را به عنوان سیستم صوتی یا حتی تصویری حرفه‌ای قبول نداشته و ترجیح می‌دهند هر یک از بخش‌های سیستم را از یک برند مطرح و با کیفیت بالا خریداری نمایند، در ضمن هنگام انتخاب کالا به برند کالا توجه ویژه‌ای داشته باشید، چرا که طی سال‌های اخیر، با عرضه گسترده نمونه‌های تقلبی به بازار، شاهد عرضه کالاهایی با نام‌های شبیه اصل در بازار هستیم. به عنوان مثال، برند تقلبی PIONER که به جای PIONEER به بازار عرضه شده است. پس قبل از انتخاب، به اینگونه نکات توجه ویژه ای داشته باشید.

اجزای سیستم صوتی را بشناسید

به طور کلی، یک سیستم صوتی حرفه‌ای علاوه بر پایه اصلی باید به آمپلی‌فایرهای پرقدرت و حرفه‌ای، اسپیکر های پرقدرت، تیوترهایی با قابلیت پخش صداهای ریز، ظرفیت حافظه بالا و حتی کابل‌هایی با کیفیت مجهز باشد. با توجه به این موضوع که هر یک از برندهای موجود در بازار در تولید یکی از این محصولات خبره هستند، به همین دلیل معمولا یک سیستم صوتی حرفه‌ای، شامل محصولاتی در برندهای مختلف می‌باشد که ما در این بخش هر یک از این کالاها را به تفکیک معرفی می‌نماییم:

باند، تیونر وساب ووفر

باندها نقش مهمی در پخش صدای باکیفیت از آمپلی‌فایرها دارند، البته در بسیاری از موارد باندها به عنوان ابزارهای مکمل در جهت زیبایی بخشی به محیط هم به حساب می‌آیند. به همین خاطر است که این اواخر شاهد عرضه انواع باندهای حرفه‌ای و با کیفیت و البته فوق گران قیمت در طرح و شکل‌های زیبایی به بازار هستیم. به هر حال، در حال حاضر باندهای سیستم‌های حرفه ای در انواع بوک‌شلف و ایستاده در بازار موجود می‌باشند که از نمونه‌های بوک شلف برای سیستم های حرفه ای استفاده بیشتری می شود، البته برخی از نمونه های ایستاده هم کیفیت بالایی دارند که مناسب سیستم های حرفه‌ای هستند. در این زمینه برندهای JBL،KENWOOD ، Denon، Focal، Monitor Audio، Edifier در بازار موجودند که در این بین باندهای JBL، PIONEER و KENWOOD جزو پرقدرت‌های بازار هستند. یک نکته دیگر که ذکر آن لازم می‌باشد این است که هر باندی در پخش یک نوع صدا ویژه و خاص است. به عنوان مثال باندهای PIONEER صدای بم را به خوبی پخش می‌نماید و BASE بالایی دارند، به همین دلیل صداهای ریز را به خوبی پخش نمی‌نمایند. به همین دلیل در کنار این باندها، باید از تیوتر برای پخش صداهای ریز استفاده نمود. ولی باندهایی نظیر KENWOOD و… به تیوتر نیازی ندارند. نکته‌ای که باید در مورد باندها مورد توجه قرار گیرد قدرت باندها است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که مانند بازار دیگر کالاها، در حال حاضر باندهای چینی با برندهای شبیه به اصل در بازار موجودند که قدرت وات واقعی ندارند و باید هنگام خرید باند دقت زیادی نمود. همچنین برخی از باندها به صورت وایرلس در بازار موجودند که به دلیل اینکه فاقد کابل ارتباطی هستند، کیفیت و قدرت صدای کمتری دارند. پس اگر قصد دارید برای سیستم های حرفه ای باند خریداری نمایید، به سراغ نمونه‌های بی سیم نروید. به طور کلی قیمت باندها از حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان آغاز و تا ده میلیون تومان و گاه بیشتر ادامه دارد. در کنار این کالاها، ساب نیز ماموریت پخش صدای بم را دارد که در برندهای مختلفی نظیر PIONEER ، Focal، Monitor Audio و… در بازار موجودند.

آمپلی فایر

آمپلی‌فایرها در دو نوع آمپلی‌فایرهای استریو و آمپلی‌فایرهای سینمای خانگی به بازار عرضه شده‌اند. آمپلی فایرهای استریو تنها می‌توانند صدای ۱:۲ پخش نمایند یا به عبارتی تنها به دو باند مجهزند و صدا تنها از جلو و پشت پخش می‌گردد. قیمت این آمپلی فایرها معمولا حدود ۳۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌باشد و برندهای pioneer و Cerwin Vega از برندهای معروف در بازار آمپلی‌فایرهای استریو هستند. این آمپلی‌فایرها بهترین گزینه برای یک سیستم صوتی حرفه‌ای خانگی می‌باشند. اما آمپلی‌فایرهای سینمای خانگی قابلیت پخش صدای ۱:۶ کاناله را دارا هستند، حتی برخی از نمونه‌های حرفه ای و فوق‌حرفه‌ای قابلیت پخش صدای ۱:۱۶ کاناله را نیز دارند. این آمپلی‌فایرها با قیمتی حدود ۴۰۰ هزار تومان تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند. برندهای pioneer، Creative، kenwooD، PANASONIC، SAMSUNG و… از برندهای معروف در بازار این کالا هستند که در این برند PIONEER پرفروش‌تر و باقابلیت‌ترین‌های موجود در بازار است.

سیم

سیم‌ها اهمیت زیادی در پخش صدای باکیفیت دارند. به همین دلیل همانطور که به نوع سیم در سیم‌کشی سیستم صوتی اتومبیل اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم، در یک سیستم صوتی خانگی، نیز سیمی که رابط بین آمپلی‌فایر و باندها است باید از جنس خوبی باشد. به گفته این کارشناس و فعال بازار، بهترین نوع سیم از جنس فلز سفید (استیل، آلومینیوم و… است. چون دیرتر از مس گرم می‌شود و گرم شدن کابل باعث می‌گردد وضوح صدا کاهش یابد.

پورت های خروجی و ورودی

توجه به این نکته ضروری میباشد که یک سیستم حرفه‌ای باید به خروجی و ورودی‌های متعدد مجهز باشد و از آنها پشتیبانی نماید. پشتیبانی از کامپوننت، AVI و HDMI از ویژگی‌های یک سیستم حرفه‌ای است. همچنین در یک سیستم حرفه‌ای، حافظه حرف اول را می‌زند و بهتر است صوت توسط USB، رم‌های SD،MINI SD یا MICRO SD تامین گردند.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *