کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

ابزار آلات ایمنی

منتشره شده در شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸

ابزار آلات ایمنی

یکی از مهم ترین مواردی که در حوادث باید حواسمون بهش باشهابزار آلات ایمنی می باشد مخصوصا در بعضی از صنعت ها که کارهای پر خطری را دارند

مانند ابزار آلات ایمنی اتشنشانی و…..ایمن صنعت آریا پیشرو در تهیه ابزار آلات ایمنی میتواند در لیست موارد زیر به شما کمک کندابزارآلات ایمنی دارای ایمنی و استاندار های مختلفی در کشور های دیگر دارند.استانداردهای بین المللی

مقدمه

ضوابط و مقررات ایمنی، دستورالعمل‌های لازم‌الاجرایی هستند که از سوی متولیان امور و متخصصان فن در هر رشته‌ای، تدوین شده و توسط مراجع صلاحیت دار به تصویب رسیده‌اند. ضوابط و مقررات ایمنی بایدها و نبایدها را برای ارتقاء سطح ایمنی فردی و اجتماعی، در تمام عرصه‌های زندگی بیان می‌دارند و تمهیدات لازم را برای به حداقل رساندن خسارات مالی و تلفات جانی، تدارک می‌بینند.

در کشور ما ضوابط و مقررات ایمنی همانند سایر مقررات، پس از تدوین توسط دستگاه‏های ذیربط و ارائه آنها برای بررسی و تصویب، سرانجام طی برنامه‌های پنج ساله توسعه و یا طی برنامه‌های یکساله بودجه به تصویب هیات دولت و سایر مراجع تصویب کننده دیگر می‌رسند.

در کشورهای توسعه یافته، ضوابط، مقررات و استانداردهای ایمنی، که از آنها با نام سند قانونی (Act)، استاندارد (Standard) آیین‌نامه کاری (Codes of Practice) و مقررات (Codes) نام برده می‌شود، طی سالیان سال و بر اساس مطالعات مستمر و کسب تجارب و با کمک کارشناسان فنی، حقوقی، ایمنی و مشارکت دستگاه های اجرایی گردآوری و تدوین می‌شوند.

این قوانین و مقررات با توجه به شرایط و توسعه دانش و فن‌آوریهای جدید، دائماً مورد اصلاح و بازنگری قرار می‌گیرند. تلاش برای تدوین ضوابط و مقررات در این کشورها یک روند بی پایان است و همپای توسعه زندگی و مخاطرات وابسته به آن، به پیش می‌رود. مجموعه قوانین و مقررات ایمنی و آتش‌نشانی کشور انگلستان، بالغ بر بیست جلد است. در امریکا، انجمن حفاظت از حریق (NFPA) 160 کمیته تخصصی کاری دارد که از سال ۱۸۹۶ تاکنون هفده جلد کتاب در زمینه ضوابط و مقررات پیشگیری از حریق منتشر کرده است و این ضوابط مورد استفاده بیش از هشتاد کشور عضو این اتحادیه قرار می‌گیرد.

متاسفانه برغم حادثه‌خیز بودن کشور ما و با آنکه از چهل حادثه طبیعی شناخته شده سی مورد آن در ایران امکان وقوع دارد، گام‌های محدودی برای تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایمنی برداشته شده است.

استانداردها با توجه به شرایط و محدودیت‌های فعلی بشر تهیه و تنظیم شده‌اند و در گذر زمان با رشد و توسعه دانش، فن‌آوری‌ها و ابزارها و ظهور نیازهای جدید، بازنگری شده و ارتقاء می‌یابند. ایمنی و آتش‌نشانی نیز که قدمتی هم عصر انسان دارد جدا از این مساله نبوده و از گذشته‌های دور سازمان‌ها و موسساتی در کشورهای مختلف برای تدوین و تعیین استانداردها در این زمینه شکل گرفته‌اند.

انتخاب مراجع معتبر جهت تهیه مستندات استاندارد برای استفاده در فعالیت های مختلف مرتبط با ایمنی و آتش‌نشانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

از این رو در این مقاله با مطالعه ۶ مرجع استاندارد بین المللی سعی بر آن است تا الگویی مناسب برای تدوین استانداردهای ملی در زمینه ایمنی و آتش‌نشانی تهیه شود. این مراجع عبارتند از :

استانداردهای انجمن ملی حفاظت در برابر حریق امریکا۱ (NFPA)

استانداردهای موسسه استاندارد انگلیس۲ (BSI)

استانداردهای استرالیا۳ (AS)

استانداردهای آلمان۴ (DIN)

استانداردهای اتحادیه اروپا۵ (EN) و استانداردهای سازمان بین المللی استاندارد۶ (ISO).

استانداردهایEN ،BS ،NFPA و ISO با توجه به اعتبار جهانی در زمینه تدوین استاندارد انتخاب شده‌اند. NFPA مجموعه استانداردهای خاص حریق است، از این رو نگرش جامعی به تدوین استانداردهای مرتبط با حریق دارد و مرجع مناسبی به نظر می‌رسد.BS با توجه به قدمت وتجارب فراوان در زمینه استاندارد به عنوان پایه‌ای برای تدوین استانداردها حتی در اتحادیه اروپا وسازمان بین‌المللی استاندارد مطرح است(اقتباس استانداردهای سیستم های مدیریت کیفیت، مدیریت زیست محیطی و مدیریت ایمنی وبهداشت حرفه ای از استانداردهای BS گواهی بر این مدعاست).EN و ISO نیز به عنوان مراجع شناخته شده متولی تدوین وتوسعه استاندارد در سطح بین‌المللی هستند. علاوه بر این موارد و با توجه به اینکه عمده مستندات فعلی در آتش‌نشانیهای کشور برگرفته از استانداردهای آلمان است،DIN نیز به عنوان یکی از مراجع مورد مطالعه انتخاب شده است. نهایتاً استاندارد استرالیا نیز به عنوان یک نمونه از استانداردهای ملی مورد بررسی قرار گرفته است.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *