کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

آموزش تولید محتوا

منتشره شده در یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸

آموزش تولید محتوا

آموزش تولید محتوا
Content Production Training

۸ مرحله برای تولید محتوا برای سایت

خط مونتاژ

هیچ یک از فرایندهای تولید محتوا شبیه همدیگر نیستند، ولی همه‌ی آن‌ها شبیه یک خط معمول مونتاژ هستند. اگرچه مقیاس یا تخصص مورد نیاز برای هر مرحله ممکن است متفاوت باشد، هر یک از این مراحل به شکل قابل توجهی برای ایجاد یک محتوای عالی حائز اهمیت هستند.

  • پژوهش

افراد موثر برای این مرحله

نویسنده معمولا رهبری این مرحله را بر عهده دارد، ولی سایر همکاران نیز ممکن است برای پژوهش به کار گرفته شوند. هنگامی که نیاز به ترکیب برخی حقایق و جزییات وجود داشته باشد، متخصصان هر موضوع نیز می‌توانند بسیار ارزشمند باشند. این “‌متخصصان‌”‌ افراد عجیب و منحصر به فردی نیستند، بلکه می‌توانند شامل هر آدمی، نظیر مدیر اجرایی تا افراد حاضر در بخش فروش باشند. تنها کافی است آن‌ها را بر اساس آگاهی‌های‌شان بشناسید، و برای ایجاد محتوایی پر بارتر، از بینش و دانش آن‌ها استفاده کنید. برای آن‌که بخشی از تیم تولیدکننده‌ی این محتوا باشید،‌ نیازی نیست یک نویسنده‌ی حرفه‌ای باشید؛ از این رو، در این مرحله ابتدا باید به حقایق فکر کنید و سپس، دارای مهارت باشید.

مدت زمان مورد نیاز

این مسئله نسبت به هر پروژه متفاوت است، ولی دست‌کم ۲ الی ۴ ساعت برای ایجاد محتوای خوب در بسیاری از پروژه‌ها کافی است.

اقدامات مورد نیاز

فرایند تولید محتوا از این مرحله آغاز می‌شود. اول از همه، باید هماهنگ با سردبیر ارشد یا استراتژیست محتوا، اهداف انتقال پیام را در هر صفحه به صورت خلاصه مشخص کنید.

  1. مخاطبین طرف صحبت‌تان چه کسانی هستند؟
  2. می‌خواهید آن‌ها چه کاری انجام دهند؟
  3. مرحله‌ی بعدی‌شان چیست؟

وقتی به درک این مسائل دست یافتید، می‌توانید شروع به جمع‌آوری حقایق،‌ نقل قول‌ها، و موادی کنید که برای آغاز به کار نوشتن به آن‌ها نیاز دارید.مرور محتوای از پیش تهیه شده را فراموش نکنید، زیرا تولید محتوا فقط به ایجاد محتوای جدید محدود نمی‌شود.

نکته‌ها و ترفندها برای آموزش تولید محتوا

در این مرحله، ممکن است به آسانی از اهداف‌تان دور شوید و اطلاعات را بیش‌تر از حد نیاز واقعی‌تان جمع‌آوری کنید. زمان مورد استفاده را برای پژوهش در خصوص هر صفحه، محدود کنید. برای هر یک از اهداف انتقال پیام در خصوص هر صفحه، یک جدول زمان‌بندی پژوهش ایجاد کنید تا در این مرحله تمرکزتان را حفظ کنید.

  1. آگاهی – کدام محتوا می‌تواند اخبار برند / شرکت را منتقل کند؟ آیا وبلاگ‌هایی دارید که بتوانند “‌بازیافت‌”‌ شوند؟
  2. اقدام – شاید آمار و ارقام، همان مواردی باشند که برای ایجاد محتوای پر مایه به آن نیاز داشته باشید. به این موضوع فکر کنید که مخاطبین‌تان بعد از دریافت محتوا چه کاری انجام می‌دهند و کدام یک از این محتواها مانند بذری هستند که می‌توانند گیاه جدیدی خلق کنند. شاید فروش یا بازاریابی حاوی داده‌هایی باشند که در مرحله‌ی بعدی، بتوانند سر و صدای زیادی به پا کنند.
  3. اندازه‌گیری موفقیت – فراموش نکنید در این مرحله، اهداف بلند مدت‌تان را در ذهن داشته باشید. این محتوا چگونه ارزیابی و نگهداری می‌شود؟ برای آن‌که محتوا بتواند بهترین نتایج را به دست دهد، به پرورش و مراقبت نیاز دارد. هنگام جمع‌آوری و ایجاد محتوا،‌ این مسئله را مد نظر قرار دهید.
  • نوشتن

افراد موثر برای این مرحله

بدون تعجب باید گفت، ‌نویسنده.

مدت زمان مورد نیاز

بسته به محتوای موجود و میزان محتوای مورد نیاز، این مرحله ممکن است به ازای هر صفحه‌ی وب بین ۲ الی ۴ ساعت وقت نیاز داشته باشد. در این مرحله ضرب‌الاجل سخت و سفتی قرار ندهید، و هرگز در زمان مورد نیاز برای تولید محتوای با کیفیت خساست به خرج ندهید.

اقدامات مورد نیاز

مرحله‌ی اصلی برای تولید محتوای واقعی، همین مرحله است؛ بنابراین در این مرحله باید مجهز به اطلاعاتی باشید که برای نوشتن به آن‌ها نیاز دارید. محتوا باید ساختار یافته و توسعه یافته شود، بنابراین حتما به نویسندگان وقت کافی بدهید. در ایجاد فهرست کارهای مورد نیاز برای یک صفحه‌ی وب معمولی، باید فراتر از بدنه‌ی اصلی متن را مد نظر قرار دهید. نمونه‌ی زیر را مشاهده کنید:

  1. عنوان‌ها
  2. توصیف‌ها، خلاصه‌ها، گزیده‌ها و سایر بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی متن
  3. تصاویر و شرح‌های تصویر
  4. برچسب‌های فراخوان عمل
  5. پیوندها (لینک‌ها)

به خاطر داشته باشید، تمام محتوا فقط از متن تشکیل نمی‌شود، بنابراین اندکی وقت صرف کنید تا سایر بخش‌های محتوا را نیز به جریان بیندازید. چنان‌چه به تصویر یا ویدئو نیاز دارید، از تیم تولید محتوای‌تان بخواهید ترتیب ایجادشان را بدهند.

نکته‌ها و ترفندها برای آموزش تولید محتوا

در این مرحله به ‌”‌راهنمای سبک محتوا‌”‌ نیز نگاهی بندازید. هنگامی که صحبت از تولید محتوا درباره‌ی برند یا خطاب به مخاطبی خاص باشد، ‌راهنمای سبک محتوا برای‌تان به مثابه‌ی یک کتاب مقدس خواهد بود.

  • مرور

افراد موثر برای این مرحله

معمولا حضور سردبیر ارشد و / یا متخصصین موضوع در این مرحله موثر است. استفاده از شخص دیگری به غیر از نویسنده برای مرور محتوا سودمندتر است، زیرا اندکی تغییر زاویه‌ی دیدِ شخص مرورکننده، اثر فوق‌العاده‌ای بر کار خواهد داشت.

مدت زمان مورد نیاز

مرور محتوا مرحله‌ای بسیار حیاتی در فرایند تولید به شمار می‌رود، بنابراین تمام زمان لازم را برای این‌ کار صرف کنید. معمولا،‌ برای انجام یک مرور کامل یک محتوا، ۲ ساعت زمان کافی است.

اقدامات مورد نیاز

محتوای با کیفیت باید حائز تمام معیارهای لازم باشد، بنابراین این مرحله جزء جدایی‌ناپذیر فرایند تولید محتوا است. مرور محتوا می‌تواند مرحله‌ی دشواری در فرایند تولید باشد،‌ و نیازمند توجهی دقیق در جزییات، و اتصال دائمی با مخاطب و اهداف انتقال پیام است. به همین دلیل، با تقسیم این مرحله به چند بخش و مرحله‌ی کوچک‌تر می‌توان انجام این کار را آسان‌تر کرد.

  1. محتوا را به متخصصین و آدم‌هایی با بیش‌ترین قرابت به موضوع نشان دهید و نظر مثبت‌شان را دریافت کنید. آن‌ها محتوا را از نظر تطابق با حقایق و با دقت کامل بررسی خواهند کرد.
  2. محتوا را با یک کاربر فرضی در میان بگذارید. وی می‌تواند این محتوا را در شرایط واقعی تجربه کند و بازخوردش را درباره‌ی پرسش‌ها، نگرانی‌ها، یا نیاز برای اطلاعات بیش‌تر در نقاط خاص ارائه دهد. وی اساسا نحوه‌ی عملکرد این محتوا را به صورت متن ارسال می‌کند و می‌تواند، در این مرحله‌ی حساس، زاویه‌ی دید منحصری را ارائه دهد.
  3. اکنون سردبیر ارشد می‌تواند جهت حصول اطمینان از تکمیل محتوا، نگارش خوب و ثبات متن، آن را مرور کند. راهنمای سبک نگارش نیز همه چیز را هماهنگ و مرتبط با برند نگه خواهد داشت. نوع دستور زبان و قواعد عملی نیز در این مرحله ارزیابی می‌شوند.

نکته‌ها و ترفندها برای آموزش تولید محتوا

همواره نقش و شرح وظایف مرورکننده‌ها را تعریف و مشخص کنید. روند تولید محتوا ممکن است به آسانی در این مرحله متوقف شود؛ به این دلیل که غالبا این مرحله به اندازه‌ی کافی خوب طراحی نمی‌شود. برخی مسائل را باید کاملا روشن کنید: قرار است چه چیز مرور شود، چه کسی باید آن را مرور کند، یادداشت‌ها چگونه به آن اضافه می‌شوند، و این‌ها چگونه به نویسنده منتقل می‌شوند. به یاد داشته باشید، ‌از همان روز اول ضرب‌الاجل‌ها و جداول زمانی دقیقی تهیه کنید. بدون در نظر گرفتن این مسئله، مرحله‌ی مرور ممکن است به سختی پیش بروند و بیش از اندازه طول بکشد.

  • اصلاح

افراد موثر برای این مرحله

این کار نیز بر عهده‌ی نویسنده است.

مدت زمان مورد نیاز

مدت زمان مورد نیاز برای این مرحله، تماما به روند مرحله‌ی مرور بستگی دارد. ممکن است با همان مرور اولیه، کار تمام شود؛ ولی گاهی نیز احتمال دارد، نیاز به چندین بار اصلاح داشته باشد.

اقدامات مورد نیاز

هنگامی که مرحله‌ی مرور به پایان برسد، نوبت به شروع مرحله‌ی اصلاح می‌رسد. نویسنده با کار بر روی بازخورد ارائه شده، مشغول به بازنویسی متن و ارائه‌ی یک پیش‌نویس جدید می‌شود. همکاری نزدیک میان سردبیر و نویسنده می‌تواند این مرحله را سریع‌تر و آسان‌تر کند، و از اشتباهات معمول ناشی از مرور ضعیف محتوا جلوگیری کند.

نکته‌ها و ترفندها برای آموزش تولید محتوا

راه‌های زیادی برای مرور و پیگیری یادداشت‌ها و نقطه نظرها وجود دارد. برخی سردبیران مایل هستند نویسنده در جلسه‌ی مرور محتوا حاضر باشد تا بازخوردها بلافاصله به وی برسند، ولی سایرین ترجیح می‌دهند، نخست، مرور انجام شود، و آن‌گاه نتایج را برای اصلاح محتوا به نویسنده ارسال کنند.چنان‌چه مورد دوم را ترجیح می‌دهید، به استراتژیست‌های محتوا، متخصصین موضوع، و سردبیران اجازه دهید اطلاعات را به اشتراک بگذارند و در موردشان اظهار نظر کنند. برای تسهیل این همکاری می‌توانید برخی فناوری‌های فوق‌العاده را پیاده‌سازی کنید. فناوری‌هایی نظیر Gather Content و Divvy برای تخصیص وظایف، ایجاد یک تقویم مرور، و نظارت بر محتوای جمع‌آوری شده عالی هستند.در پی درخواست بازخورد و پرسیدن استدلال عمیقِ پشت این تغییرات، اتفاق بدی نخواهد افتاد. هیچ کس این درخواست و پرسش را شخصی برداشت نمی‌کند، زیرا همه می‌دانند این کار برای این است که محتوای کاملی تولید نمایید. ساختار اصلاحی را ایجاد کنید که مسیر این اصلاحات را در برابر اهداف اولیه‌ی انتقال پیام شفاف‌سازی کند. این ساختار برای همه‌ی افراد درگیر در اصلاحات و پیش‌نویس‌ها تاثیر بسیار خوبی دارد.

  • تایید

افراد موثر برای این مرحله

انجام این مرحله نیز بر عهده‌ی متخصصین موضوع و سردبیران ارشد است؛ مرحله‌ی تایید یکی از آخرین ایستگاه‌های سفر در مسیر رسیدن به یک محتوای خوب است.

مدت زمان مورد نیاز

مرحله‌ی تایید نیز، درست مثل مرحله‌ی مرور، می‌تواند تا هر قدر که لازم باشد، به طول بینجامد.

اقدامات مورد نیاز

با بررسی محتوا و اعمال تغییرات لازم در مرحله‌ی اصلاح،‌ محتوای اصلاح شده بار دیگر مرور می‌شود.

نکته‌ها و ترفندها برای آموزش تولید محتوا

بسیاری از سردبیران پیش از امضای نهایی محتوا، آن را بر اساس یک فهرست تاییدی بررسی می‌کنند.

  1. آیا تمام محتوا کامل است؟
  2. آیا متخصصین موضوع مرور نهایی را آغاز کرده‌اند؟
  3. آیا تمام عناوین، برچسب‌های فراخوان عمل، توصیف‌ها،‌ و پیوندها (لینک‌ها) درست سر جای‌شان قرار دارند؟
  4. آیا سایر بخش‌های محتوا نظیر ویدئو، تصاویر، و فایل‌های صوتی آماده هستند؟
  5. آیا اصلاحات مطابق با راهنمای سبک محتوا اعمال شده‌اند؟
  6. آیا تیم ارشد و سهامداران از محتوای ایجاد شده راضی هستند؟

در صورت مثبت بودن پاسخ تمام این پرسش‌ها، محتوا آماده‌ی بارگذاری (آپلود) در سامانه‌ی مدیریت محتوا (CMS) است.

  • بارگذاری در سامانه مدیریت محتوا

افراد موثر برای این مرحله

وقتی نوبت به بارگذاری (آپلود) محتوا می‌رسد، باید این مرحله را به سردبیر سامانه‌ی مدیریت محتوا محول کنید.

مدت زمان مورد نیاز

وقتی محتوای‌تان امضای تایید را گرفته باشد و سامانه‌ی مدیریت محتوا نیز موجود باشد، این مرحله می‌تواند به سادگی انجام پذیرد.

اقدامات مورد نیاز

محتوا را در سامانه‌ی مدیریت محتوا قرار دهید، و پیوندها، تصاویر، فایل‌ها و فراداده (متادیتا) را اضافه کنید. این همان جایی است که قالب‌ها پر از پیام و معنی می‌شوند، بنابراین حتما ذهن و چشم‌تان را در مورد متن باز نگه دارید. در این مرحله، هنوز زمان برای ایجاد تغییرات و تکمیل محتوای‌تان وجود دارد.

نکته‌ها و ترفندها برای آموزش تولید محتوا

چنان‌چه برای اولین بار است که از یک سامانه‌ی مدیریت محتوای خاص یا طراحی سایت جدید استفاده می‌کنید، تیم طراحی و تجربه‌ی کاربری را خبر کنید. این اولین باری خواهد بود که محتوا درون سایت قرار داده خواهد شد، بنابراین حتما از لحاظ زیبایی‌شناختی و تجربه از متخصصین امر مشورت بگیرید. این متخصصین می‌توانند محتوا را به گونه‌ای تنظیم کنند و شکل دهند تا بهترین عملکرد ممکن را پیدا کند. برای رسیدن به بهترین نتایج، با دیگران همکاری کنید.

مرور صفحه‌ی وب / امضای نهایی

افراد موثر برای این مرحله

متخصصین موضوع و سردبیران ارشد با مرور نهایی و مهر رسمی اتمام کار، مسئولیت‌شان را کامل می‌کنند.

مدت زمان مورد نیاز

صرف یک ساعت برای این مرحله کافی است. بیش‌تر کارهای سخت مربوط به جمع‌آوری اطلاعات تا پیش از این مرحله به انجام رسیده‌اند، بنابراین برای این مرحله زمان زیادی نیاز نیست.

اقدامات مورد نیاز

وقتی صحبت از محتوا به میان می‌آید، تضمین کیفیت یعنی همه چیز. وسوسه نشوید که به سادگی از این مرحله عبور کنید، هیچ چیز جز مرورهای پی در پی نمی‌تواند به تضمین کیفیت کمک کند. این آخرین فرصت شما برای همگام‌سازی محتوای‌تان و مشاهده‌ی مهم‌ترین نکات مربوط به آن است.

  1. آیا قالب‌بندی مناسب است؟
  2. آیا تمام صفحات وب با یکدیگر هماهنگ هستند؟
  3. آیا تمام پیوندها (لینک‌ها) درست کار می‌کنند؟
  4. آیا هیچ خطای دستوری از دید نویسنده پنهان نمانده است؟
  5. آیا این محتوا مربوط به الزامات قانونی یا بازارهای تخصصی است؟

نکته‌ها و ترفندها برای آموزش تولید محتوا

محتوا باید عملکرد مناسبی داشته باشد؛ بنابراین، پیش از انتشار آن، مطمئن شوید شما نیز عملکرد خوبی داشته‌اید. در طول این مرحله به مورد اول این مقاله مراجعه کنید. از جدول زمان‌بندی پژوهش مذکور در مرحله‌ی ۱ راهنمایی بگیرید. آیا محتوای‌تان با اهداف انتقال پیامی که برای صفحات وب‌تان مشخص کردید، هم‌تراز است؟

  • انتشار

افراد موثر برای این مرحله

این مسئولیت نیز بر عهده‌ی سردبیر سامانه‌ی مدیریت محتوا است.

مدت زمان مورد نیاز

تنها به اندازه‌ی فشردن یک دکمه.

اقدامات مورد نیاز

انتشار آخرین مرحله از فرایند تولید محتوا است. هر صفحه‌ی وب هنگامی منتشر می‌شود که سایت راه‌اندازی شده باشد. در این مرحله، تمام اعضای تیم‌تان باید کاملا از محتوای تولید شده راضی و خشنود باشند.

نکته‌ها و ترفندها برای آموزش تولید محتوا

برای حفظ میزان تولید محتوای سایت، حتما یک برنامه‌ریزی مناسب در دست داشته باشید. خوشبختانه سرویس‌گیرنده‌های‌تان از اهمیت مراقبت از محتوا، پس از پروژه‌ی تولید، آگاه هستند. اجازه ندهید عجله و جنون راه‌اندازی پروژه، از انجام این مسئولیت منحرف‌تان سازد. محتوا دارای یک دوره‌ی زندگی است و به پرورش، تقویت، و به‌روز رسانی نیاز دارد. در ادامه، برخی پرسش‌های لازم برای نگهداری از محتوا را فهرست کرده‌ایم، تا به منظور برآمدن از عهده‌ی این کار، زمان کافی را برای انتخاب آدم‌ها و ابزار مناسب داشته باشید.

  1. آیا این محتوا احتمالا در یک تاریخ خاص صحت خود را از دست می‌دهد؟
  2. چه کسی مسئول به‌روز رسانی آن است؟
  3. این کار نیازمند چه منابعی است؟

پیش به سوی تولید محتوای بعدی

تبریک می‌گوییم، فرایند تولید محتوا به طور کامل نشان داده شد. این مقاله به عنوان یک قالب داخلی دم دستی است که از مراحل مذکور در آن می‌توانید به عنوان مبنایی برای طراحی راهنماهای مخصوص هر سرویس‌گیرنده / پروژه استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید، ایجاد محتوا فقط یکی از مراحل داشتن محتوای با کیفیت است؛ نگهداری از آن و بهبود آن به عنوان مراحل بعدی به شمار می‌روند که باید مد نظر قرارشان دهید.این فرایند تولید، محتوا را به عنوان مهم‌ترین عامل، و یکی از بهترین هدیه‌هایی می‌شناسد که می‌توانید با سرویس‌گیرنده‌های‌تان به اشتراک بگذارید. به آن‌ها اولویت و بها دهید تا پروژه‌های‌تان در بهترین مسیر خود قرار گیرند.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *