کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

دوخت های زغره دوزی

منتشره شده در دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸

دوخت های زغره دوزی

دوخت ساده

در زغره دوزی به شکل ساده ، سوزن را از زیر به داخل پارچه فرو برده و از روی پارچه بیرون می آورند و از سوراخ پولک عبور می دهند و بعد از آن که یک تکه را از داخل آن عبور داده مجددا سوزن را به داخل سوراخ پولک فرو می برند .
از این نوع دوخت معمولا برای پر کردن متن کار و یا سایه دوزی استفاده به عمل می آید .

دوخت مدور

در این دوخت ، روی محیط یک دایره که قبلا روی پارچه ترسیم شده سوزن را از زیر پارچه به داخل فر برده و از روی آن خارج می سازند و بعد از آن که از سوراخ پولک عبور دادند ، تک سرمه ای به طول حدود ۵ میلی متر را به سوزن می گیرند و سر سوزن را به سوراخ مرکز پولک فرو می برند و با تکرار این عمل ، طرح مدور یک گل را روی پارچه می دوزند .
از این نوع دوخت برای ترسیم گل های کوچک و تهیه تکه کاری منفرد استفاده می شود .

دوخت قرینه یا دوطرفه

در این نوع دوخت ، روی پیرامون یک شکل ( که معمولا هم طرح یک گلبرگ است ) سوزن را از زیر به داخل پارچه فرو برده و از روی آن خارج می کنند و بعد از گرفتن یک پولک سوزن را از تکه سرمه تقریبا نیم سانتی متری عبور داده و سپس آن را به خط میانی گل برگ فرو برده و این عمل را به طور قرینه در دو طرف طرح تکرار می کنند و به گونه ای عمل می نمایند که یک سرمه روی مرکز پولک و سر دیگر آن بر روی خط میانی طرح بوده و از دو طرف حالتی شیب مانند و جناغی شکل داشته باشد .

دوخت جناغی

این دوخت نیز معمولا برای تجسم بخشیدن به اشکال گیاهی و به ویژه برگ مورد استفاده قرار می گیرد و نحوه ی انجام آن چنین است که روی محیط برگ پولک دوخته می شود و روی خط وسطی آن تکه های سرمه به صورت جناغی از میان هم عبور داده می شوند .

دوخت گره دار

در این دوخت ابتدا پولک به وسیله یک سرمه نیم سانتی روی پارچه دوخته می شود این عمل در خطی امتداد پیدا می کند و بعد از آن به وسیله نخی که تکه سرمه ی بلندی از آن رد شده روی تکه سرمه های روی پولک گره هایی ایجاد می کنیم این نوع دوخت برای گل برگ ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد .
این دوخت بیشتر برای تزیین تابلو های تزیینی ، بقچه ، ترمه ی سرمه دوزی شده ، پرده ، روکرسی و غیره می باشد .

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *