کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

لمینت و سلفون در چاپ

منتشره شده در پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷

لمینت و سلفون در چاپ

لمینت و سلفون در صنعت چاپ چیست؟

به فرآیند کشیدن روکش به روی هر سطحی اصطلاحا لمینت می گویند. در صنعت چاپ یک لایه ی نازک از جنس پلاستیک که می تواند یکرو یا دو روی کاغذ را بپوشاند لمینت کردن می گوییم. آن ها ضخامت متنوعی دارند که که با واحد میکرون سنجیده می شوند هر چه عدد میکرون بالاتر باشد لایه ی پلاستیکی ضخیم تر و هر چه عدد میکرون پایین تر باشد لایه ی پلاستیکی سبک تری خواهد بود. به لمینت های میکرون پایین اصلاحا در ایران به آن سلفون هم می گویند. یکی از مهم ترین دلایل اتخاب لمینت پس از چاپ، محافظت کاغذ در برابر رطوبت و با ثبات ماندن رنگ ها است. در واقع منظور از لمینت و سلفون یک چیز است فقط فرق آن در سبک بودن یا سنگین بودن جنس پلاستیک است. پس اگر در مقاله لمینت یا سلفون گفته شد بدانید که منظورمان همان روکش پلاستیکی است.

اگر بخواهیم از نظر جنس آن را دسته بندی کنیم باید دو نوع را بگوییم:

  1. حرارتی
  2. سرد

این فرآیند پس از چاپ قابل اعمال خواهد بود و بیشترین کاربرد آن در صنعت بسته‌بندی، جلد کتاب، کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و… می باشد.

تفاوت انواع لمینت ها

سلفون یا همان لمینت ها انواع مختلف و طیف بسیار گسترده ای دارند که به سه دسته مهم تقسیم بندی می شوند:

  1. مات
  2. براق
  3. مخملی

از نظر طرح هم تفاوت هایی با هم دارند مثلا سلفون طرح ماسه ای، پرتغالی، بافت دار و… که انتخاب هر کدام سلیقه ای است و هر شخص می تواند طرح مورد نظرش را انتخاب کند. اگر می خواهید تفاوت نوع مات و مخملی را بدانید این است که از نظر ظاهری کاملا شبیه به هم هستند. تفاوت را وقتی احساس می کنید که آن ها را در دستان خود لمس کنید. نوع مخملی آن نسبت به مات احساس نرمی را به شما انتقال می دهد.

تفاوت بین لمینیت حرارتی و سرد چیست؟

در نوع حرارتی چسب وقتی فعال می شود که به آن گرما دهیم. این نوع بدون حرارت به هیچ کاغذی نخواهند چسبید پس ابتدا با کمک دستگاه لمینیتور هیتر را گرم کرده و سپس آن را روی کاغذ میچسبانیم. اما نوع سرد آن بدون حرارت هم چسبنده است و به هر سطحی می چسبد این نوع را هم با کمک دستگاه لمینیتور اما بدون گرم کردن هیتر دستگاه به کاغذ اعمال می کنیم. هر دوی این نوع با عمل پرس کردن روی کاغذ قرار میگیرند اما از نظر ظاهری و بصری لمینت سرد جلوه ی بهتری دارد.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *