کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

دبی ، شهر شگفتی ها

منتشره شده در سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷
دبی ، شهر شگفتی ها
  • گشتی کوتاه در دبی
مساحت دبی روی هم رفته پنج درصد کل خاک امارات متحده عربی نمی شود، با این حال دومین شهر بزرگ این کشور بعد از ابوظبی و پایتخت تجاری آن به شمار می رود. زمانی که اولین شیخ دبی، مقر حکمرانی خود را این شهر قرار داد، هیچ تصور نمی کرد که نوادگانش صد و پنجاه سال بعد، آن را تبدیل به چنین امارتی کنند؛ شهری که با پیشرفت های سریع و باورنکردنی اش توجه جهان را جلب کرده و مقصد مهمی برای تاجران و گردشگران تمام دنیا به حساب می آید. اولین باری که در منابع تاریخی به دبی اشاره شده، در سال ۱۰۹۵ است و برای نخستین بار در سال ۱۷۹۹  از این مکان به عنوان شهر یاد می شود. این شهر در سده ی ۱۹ توسط ابوفالاس، بزرگ خاندان بنی یاس بنا نهاده شد و موقعیت جغرافیایی اش، آن را به یکی از مهمترین قطب های بازرگانی تبدیل کرد؛ به صورتی که در آغاز سده ی بیستم، دبی یکی از مهم ترین بندرها نامگذاری شد. امروزه دبی به عنوان یک شهر جهانی و قطب بازرگانی شناخته می شود و از این جهت شهرت خاصی دارد؛ اگرچه اقتصاد دبی بر روی صنعت نفت آن بنا شده، ولی درآمد اصلی امارات از صنعت گردشگری، املاک و مستغلات و خدمات مالی است.
دبی یک خط ساحلی است که اطرافش را صحرا گرفته؛ به همین دلیل آب و هوایی همیشه گرم و آفتابی دارد. نیمه ی دوم سال، هوا خنک تر می شود و هرچه زمستان نزدیکتر باشد، احتمال بارش باران و شب های سرد هم زیاد می شود. با وجود گرمای زیاد هوا در فصل تابستان، باز هم مسافران زیادی به قصد خرید و چرخیدن در مراکز خرید خوش آب و هوای دبی به این شهر ساحلی سفر می کنند. دبی را یک رودخانه یا همان خور دبی به دو بخش دیره و بر دبی تقسیم می کند؛ دیره قسمت شمالی شهر است که بخش بازاری و سنتی محسوب می شود. بر دبی هم، در جنوب قرار دارد و امیران دبی از آن شهری مدرن با برج ها و ساختمان های عظیم تجاری ساخته اند. اگر دوست داشتید مراکز تفریحی به شما خیلی نزدیک باشند، می توانید در یکی از هتل های بر دبی اقامت کنید؛ اما با وجود پلهای قرهود و آل مکتوم، رفتن از این سر شهر به آن سر شهر زیاد طول نمی کشد و راحت میتوانید از بین هتل های مختلف و جورواجور دبی، با توجه به امکانات و پولی که میخواهید خرج کنید، یکی را انتخاب کنید. سراغ هتل های لوکس و گران قیمت را هم باید در خیابان شیخ زائد گرفت که معروف ترین خیابان بر دبی است و هتل های ارزان تر، در دیره و خیابان منخول پیدا می شود. بعضی از هتل های دبی، مثل جمیرابیچ، برج العرب و میناسلام، جاذبه ی معماری هم محسوب میشوند و توریست ها حتی اگر نتوانند در آنها اتاق بگیرند، دوست دارند از ساختمانشان بازدید کنند.
طبعا اولین چیزی که هر مسافر هوایی در این شهر می بیند ، فرودگاه بین المللی دبی است که تا به حال چندین جایزه ی بین المللی هم برای سازندگانش به ارمغان آورده. این فرودگاه سه ترمینال دارد، داخل شهر واقع شده و رفت و آمد به آن با تاکسی و اتوبوس و مترو راحت است. تاکسیها سمت چپ ترمینال یک منتظر مسافران به صف ایستاده اند و کرایه شان را که از ۲۵ درهم شروع می شود، تاکسی متر تعیین می کند.
ورزش های آبی و پارک های ساحلی دبی طرفداران زیادی دارند. سواحل عمومی دبی، از کنار پارک الممرز با امکانات شنا و جت اسکی شروع می شوند. از امتداد ساحل که به سمت جنوب حرکت کنیم، ساحل زیبای جمیرا قرار دارد که با امکانات زیاد و محوطه های مخصوص، برای بازی بچه ها حرف ندارد. پارک وایلد وادی را در همین ساحل ساخته اند: پارکی پنج هکتاری با بیش از سی نوع بازی آبی که بر اساس افسانه ی سندباد طراحی شده و دنیایی از هیجان است؛ سرسره های آبی، استخر موج دار و تونل های آبی این پارک، بین بزرگ و کوچک، طرفدار زیاد دارد. میتوانید در طول سفرتان یکی از تورهای سافاری بیابان را هم رزرو کنید و بعد از بالا و پایین رفتن در شن های نرم صحرا و کمی هم شترسواری، ساعتی را کنار آتش و چادرهای صحرایی با موسیقی عربی بگذرانید.
برای دیدن سنت و روش زندگی مردم دبی طی چند سال گذشته، بد نیست سری به محله ی بستکیه بزنید. محله ی بستکیه که بافت قدیمی اش را در کنار گالری های مدرن حفظ کرده، یکی از مراکز فرهنگی دبی به شمار می آید و چندین کافه و بازارچه ی سنتی زیبا دارد. دهکده ی میراثی، منطقه ای دیگری در کنار دهانه ی خور، یک آبادی قدیمی است که سنت های امارات را در خود نگه داشته و زندگی قبیله ای و بادیه نشینی عربهای این ناحیه را در گذشته نشان می دهد. خانه ی شیخ سعید آل مکتوم هم که نزدیک همین منطقه است، تبدیل به موزه ای از جواهرات و اسناد تاریخی و پولهای رایج گذشته شده است. در دبی از صبح على الطلوع تا نیمه شب می توان چرخید و ویترین ها را دید و خرید کرد؛ برای همین است که همیشه بیشترین مسافران را از بین عاشقان خرید دارد. به خاطر بازارها و مراکز خرید بزرگش، به دبی مرکز خرید خاور میانه می گویند. به غیر از جشنواره ی بزرگ خرید دبی که در ژانویه به مدت یک ماه برپاست، هر وقت دیگری در سال هم مرکز خریدهای متنوع با قیمت های خوب و حراج های فصلی متعددشان، آماده اند تامسافران را با دست پر و جیب خالی به خانه بفرستند. بخش بسیار بزرگی از مرکز خریدهای دبی هم، به رستوران ها و کافه ها اختصاص دارد: رستورانهای ایتالیایی، مکزیکی، لبنانی، ایرانی، چینی، هندی و خیلی های دیگر که می توانید بعد از خرید غذاهای لذیذ و متنوعشان را امتحان کنید. این را هم به یاد داشته باشید که بهتر است در طول سفر به دبی همه جا را خوب نگاه کنید، چون دفعه ی بعد که به اینجا بیایید، چیزهای جدیدی برای دیدن به وجود آمده. کسی چه میداند، شاید یک روز صبح از هتل خارج شوید و شب که برمی گردید، ساختمان جدیدی کنار هتل تان ساخته باشند؛ ساخت وساز در دبی هیچ وقت نمیخوابد.
آب و هوای دبی گرم و خشک بیابانی است. تابستان های دبی با میانگین دمای ۶۰ درجه ی سانتیگراد در روز، شبیه سونای است که بیشتر از ده دقیقه نمی شود در آن تاب آورد. این موقع سال، دمای آب دربیا هم به ۳۷ درجه می رسد و هتلها مجبورند دمای آب استخرهای خصوصی شان را پاین بیاورند تا مسافران وقت شنا خیال نکند دارند برای شام آبپز می شوند. پس بهتر است تابستان دبی را جزء برنامه هایتان نگذارید یا اگر در فاصله خرداد تا مهرماه قصد سفر به دبی را دارید باید بدانید که کاری جز گشتن در مرکز خریدها و لابی هتل ها نمی شود انجام داد. هرچند مراکز خرید و مراکز دیدنی دبی معمولا به دلیل گرمای هوا تا نیمه های شب باز هستند تا توریست ها سر فرصت به بازدیدهایشان برسند. در ماه های آبان و آذر و فروردین و اردیبهشت، دبی هوای دلچسبی با دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد دارد و بهترین زمان سفر به دبی همین ماه هاست. پس هم سفر به دبی در تعطیالت نوروز می چسبد و هم اگر دغدغه درس و دانشگاه ندارید، می توانید پایز را برای سفر به آن انتخاب کنید. زمستان دبی هم زیاد سرد نمی شود؛ نه روز و نه شب. فقط ممکن است گاهی باران بارد که اندازه آن هم خیلی کم است. در زمستان میانگین دمای هوای دبی در روز ۲۳ درجه ی سانتی گراد و در شب به ۱۴ درجه ی سانتی گراد می رسد. با این حال ضرری ندارد که وقت سفر به دبی در زمستان، لباس گرم هم با خودتان بردارید.
  • عجایب دنیا در دبی
۱٫ آبنمای دبی: آبنمای دبی بزرگترین آبنمای موزیکال دنیاست که در دریاچه برج خلیفه با هزینه ای سنگین ساخته شده. طول این آب نما ۲۷۵ متر است و آب را به اندازه ی یک ساختمان ۵۰ طبقه به بالا پرتاب می کند. هزاران نورافکن و چندین پروژکتور با رنگهای متفاوت در طراحی این آبنما به کار رفته و نه تنها از تمام زوایای دریاچه و برخی ساختمان های اطراف قابل مشاهده است بلکه از ۲۰ مایل آنطرف تر هم دیده شود. آبنمای دبی طوری برنامه ریزی شده که با موسیقی های بی کلام، پاپ و موسیقی عربی برقصد. جالب است بدانید یکی از آهنگ های استفاده شده در این آبنما هم ایرانی است. اجراهای آبنمای دبی روزهای یکشنبه تا پنجشنبه ساعت های ۱ و ۱:۳۰ بعدازظهر و همینطور از ۶ تا ۱۱ بعدازظهر هر نیم ساعت یک بار است. جمعه و شنبه هم ساعتهای ۱:۳۰ و ۲ بعدازظهر و همینطور از ساعت ۶ تا ۱۱ بعدازظهر برگزار می شود.
۲ . دلفین بی دبی : دلفین بی دبی که در آتلانتیس پالم واقع شده، بزرگترین مرکز نگهداری و نمایش دلفین در دنیاست. در این مجموعه هر جور تفریحی که فکرش را بکنید، برای تمام سنین امکان پذیر است. می توانید در آبهای کم عمق بروید، کنار آنها بایستید و بغلشان کنید یا کنارشان شنا و غواصی کنید و یک عکس یادگاری بگیرید. دلفینها حیوانات مهربانی هستند و همراه مربی می توانید حسابی کنارشان خوش بگذرانید. تمام پکیج های بلیط دلفین بی، شامل دسترسی به پارک آبی آکواونچر هم هستند.
۳٫ برج خلیفه برج خلیفه با ۸۲۹٫۸ متر ارتفاع، بلندترین ساختمان دنیا و با ۱۶۳ طبقه بیشترین تعداد طبقات در یک برج را داراست. برجی را تصور کنید که دو برابر برج میلاد است. برج خلیفه دبی، مراکز خرید و تفریحی و همچنین عرشهای برای تماشای مناظر اطراف دارد که در طبقه ۱۲۴ ام قرار گرفته است. اگر ترس از ارتفاع نداشته باشید، تماشای مناظر اطراف و عکاسی در هر ساعتی از روز و شب تجربه ای به یادماندنی برایتان خواهد بود. برای رسیدن به برج خلیفه میتوانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاهی به همین نام پیاده شوید.
۴ . اسکله ابرا در بر دبی: اسکله ابرا در منطقه ای تاریخی قرار دارد و بهترین فرصت برای یک تجربه دریاییاست. ۱۰ دقیقه گردش با قایق های چوبی و سنتی اسکله در آبهای نیلگون خلیج فارس و خنکی آب در هوای داغ دبی لذت خاصی دارد. قایق سواری از ابرا در بستکیه شروع می شود، به سمت بازار پارچه فروشان و گالری های هنر می رود و در نهایت به بازار طلا می رسد. سفر دریایی از این جاذبه ی دبی، خاطره ای فراموش نشدنی است.
۵٫ سافاری بیابانی دبی: سافاری دبی بیابان های حفاظت شده ای دارد که شامل تپه های کویری و شنی با انواع گونه های گیاهی، پرندگان، خزندگان و پستاندارانی مثل غزال عربی است. برای دیدن این مناطق، تورهایی وجود دارد تا گردش ها به طبیعتشان آسیبی نزند. اما اگر دنبال هیجان هستید و دیدن طبیعت به تنهایی راضیتان نمی کند، باید از تورهای متنوعی استفاده کنید که شما را همراه یک راننده و ماشین شاسی بلند به دل بیابان می فرستند تا لذت رانندگی در شن و بالا و پایین رفتن از تپه ها را از نزدیک تجربه کنید. این تورها در سه زمان صبح، عصر و نیمه شب برگزار می شوند. در این تورها ماشین شما را جلوی در هتل سوار می کند و به دل صحرا می برد. تازه می توانید برای هیجان بیشتر بخشی از مسیر را خودتان رانندگی کنید. شترسواری در صحرا، اسکی روی شن و خوردن ناهار یا شام هم بخشی از جاذبه های این تورهاست. اگر به دبی رفتید این تورها را فراموش نکنید که در نوع خود در دنیا بی نظیرند.
۶٫ باشگاه گلف امارات : باشگاه گلف امارات در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده و زمین های قهرمانی بین المللی بسیار زیبایی دارد. زمین گلف این باشگاه ۳۶ حفره دارد و از نوع تمام چمن می باشد. امکان گلف بازی کردن هم در روز و هم در شب وجود دارد. علاوه بر اینها میتوانید ورزش های دیگری همچون تنیس، بدنسازی و اسکواش را نیز تجربه کنید. در این باشگاه امکاناتی مثل فروشگاه لوازم ورزشی، امکانات غذاخوری، تسهیلات برگزاری مراسم گوناگون در چهار مرکز روباز یا سرپوشیده، مدرسه مدرن گلف و… وجود دارد. دوره های مختلف آموزش گلف هم در این مرکز برگزار می شود که توسط مجله جهانی گلف به عنوان یکی از ۱۰۰ دوره آموزشی برتر گلف در دنیا شناخته شده است.
۷٫ پارک الممرز:

پارک الممزر این پارک خوش منظره یکی از گوهرهای پنهان دبی است. الممزر در امتداد دماغه کوچکی در دهانه خور الممزر قرار گرفته و در خلیج کوچکی درست در مقابل شارجه است. ساحل های شنی سفیدرنگ و دوست داشتنی، استخر شنا و باربیکیو به همراه فضاهای باز مخصوص بچه ها و زمین های بازی کلبه های ییلاقی، دکه های اغذیه فروشی، آمفی تئاتر، زمین چمن برای پیکنیک و ساحل سرپوشیده فراهم شده است. پارک الممزر، روزهای وسط هفته خلوت تر از روزهای جمعه و تعطیلات است. چهارشنبه ها هم این پارک فقط خانمها و کودکان را می پذیرد.

۸٫ پارک آبی وایلد وادی : وایلد وادی یا وادی وحشی، پیشرفته ترین پارک آبی دنیا و یکی از محبوب ترین دیدنیهای دبی است که بین هتل برج العرب و هتل ساحلی جمیرا واقع شده. این پارک روباز با امکان سرد و گرم کردن آب در فصل های مختلف، داشتن سرسره های زیاد، دو ماشین موج سواری مصنوعی و بزرگترین و بلندترین سرسره آبی جهان در خارج از آمریکا مردم را از هر سن و سالی به خود جذب می کند. جلوی در ورودی، آبشاری ۱۸ متری هست که هر ده دقیقه آب را با فشار زیاد به بیرون پرتاب می کند. علاوه بر اینها، محل ویژه ای برای بچه ها با دهها نوع بازی آبی، بزرگترین استخر موج دار خاورمیانه که موج هایی با ارتفاع ۱ . ۵ متر در ۵ شکل مختلف ایجاد می کند، رودخانه ای به طول ۳۶۰ متر که می توانید با تویوپهای مخصوصی روی آن شناور باشید و همچنین سرسره های خانوادگی بخشی از امکانات پارک وایلد وادی است. محیط پارک و شخصیتهایش را از روی کارتون سندباد و کاراکترهای دوست داشتنی اش طراحی کرده اند. این پارک آبی دارای چندین رستوران و مغازه های یادگاری فروشی هم هست.
۹٫ آکواریوم دبی: آکواریومی عظیم به طول ۵۱ متر، عمق ۲۰ متر و ارتفاع ۱۱ متر با مخزنی به ظرفیت ۱میلیون لیتر در طبقه همکف، دبی مال و بزرگترین آکواریوم دنیاست. به نمایش گذاشتن هزاران جانور دریایی و صدها کوسه و سفره ماهی باعث شده که آکواریوم دبی روی دست خیلی از دیدنی های دبی بزند. بخش بزرگی از این آکواریوم را میتوان به شکل رایگان از توی دبی مال دید ولی اگر دوست دارید بیشتر لذت ببرید، وارد تونل آکواریوم در عمق ۱۱ متری آن شوید و در حالی که دور تا دورتان را ماهیها فرا گرفته اند از میان آکواریوم عبور کنید. ولی اگر این هم راضی تان نکرد می توانید به کمک غواصان وارد آکواریوم شوید و در کنار کوسه های آکواریوم، یکی از بی نظیرترین تجربه های زندگیتان را داشته باشید.
۱۰٫ جمیرا بیچ پارک: پارک ساحلی جمیرا که اولین پارک ساحلی دبی است، جز ساحل های شنی، زمین بازی مخصوص بچه ها، باربیکیو، میزهای پیکانیک، زمین والیبال، دوش، دکه های اغذیه فروشی، جت اسکی، رختکن و استخر، محوطه چمن کاری شده ی خنکی هم دارد که جان می دهد برای وقت هایی که گرما اذیتتان می کند. اگر قصد شنا در سواحل خلیج فارس در دبی را دارید اینجا یکی از بهترین جاهاست.
۱۱٫ اقامتگاه ایرانی بستکیه : محله بستکیه در بر دبی خانه های سنتی زیبایی دارد با بادگیر و البته کوچه های دیدنی این محله یکی از قدیمی ترین ناحیه های بردبی است که ساخت آن به سال ۱۹۰۰میلادی باز می گردد؛ زمانی که تاجران پارچه و مروارید از منطقه بستک ایران (واقع در استان هرمزگان) به دبی کوچ کردند.
۱۲٫ اسکی در دبی : عجیب است که در صحرای بزرگی مثل دبی پیست اسکی داشته باشد ولی خوب، دبی جایی است که باید در همه چیز اول باشد. پس خیلی هم عجیب نیست که تنها پیست اسکی سرپوشیده را هم آنجا بسازند. این پیست، از مشهورترین جاذبه های شهر دبی است؛ با دیوارهای شیشه ای، مجسمه های یخی، تپه ی سورتمه سواری، زمین بازی کودک و مسیر ۴۰۰ متری مخصوص اسکی. اینجا شبیه یک سرزمین عجایب برفی است. اگر تا به حال اسکی بازی نکرده اید هم جای نگرانی نیست، اماراتیهای اینجا آموزش مجانی هم برای شما تدارک دیده اند.
۱۳٫ پارک میراکل گاردن : بزگترین و زیباترین باغ گل طبیعی دنیاست و بیش از ۴۵ میلیون گل دارد که به اشکال زیبا و شگفت انگیز مثل هرم، قلب، ستاره و… که بعضی از آنها برای اولین بار در منطقه خلیج فارس پرورش داده شده اند. باغ گل معجزه دبی، همانطور که از اسمش پیداست شبیه به معجزه است؛ این باغ بزرگ و پر گل، آن هم وسط صحرایی گرم و خشک یکی دیگر از عجایب دبی است. گشت زدن در باغ معجزه دبی و تماشای هزاران شکوفه رنگارنگ با طراحی های منحصر به فرد و در هیبت کاخ، هرم، کالسکه، طاقهای رنگارنگ و ماشین های عجیب از آن تجربه های خوش آب ورنگی است که تنها در بزرگترین باغ گل دنیا میتوانید پیدایش کنید.
۱۴٫ الحمار: بیگ رد یا همان الحمار یک تپه شنی بسیار بزرگ به ارتفاع بیش از ۹۱ متر است که به دلیل میزان بالای اکسید آهن به رنگ قرمز درآمده و پاتوق موتورسواران و شن سواران است. در کنار این تپه که در روزهای تعطیل بسیار شلوغ می شود، موتورهای چهارچرخه قابل کرایه وجود دارد و اگر می خواهید گشت و گذاری در بیابان های دبی داشته باشید، اینجا یکی از بهترین نقاط است. البته بهتر است برای گشتن در این منطقه، از تورهای بیابان گردی استفاده کنید.
۱۵٫ کشتیهای کروز : کشتی های کروز دبی، کشتی های زیبا با طراحی شیک و امروزی و پنجره های قدی؛ شما میتوانید گردش به همراه صرف شام را در این کشتی ها تجربه کنید. این کشتیها که قابلیت جابه جایی افراد زیادی را دارند، با کشتی های معمولی کمی فرق میکنند؛ داخل هرکدام از این کشتی ها امکانات ویژه ای وجود دارد: زمین های والیبال، بسکتبال، بدمینتون، سالن تئاتر، سالن موسیقی و نمایش های آکروباتیک.
۱۶٫ ساحل روسی : ازمعدود سواحل عمومی دبی است که تصویر جالبی از ماهیت چندملیتی شهر را نشان می دهد؛ به خصوص در روزهای تعطیل که کارگران خارجی برای پیک نیک، حمام آفتاب و والیبال ساحلی به آنجا می آیند. جز دوشها و آلاچیق های عمومی، امکان رزرو جا برای حمام آفتاب هم وجود دارد.
۱۷٫ ملاقات با پنگوئن : اگر عاشق پنگوئن های بیخیال و بامزه هستید نیازی نیست تا قطب بروید، در دبی خودمان تمام امکانات ملاقات با این موجودات دوست داشتنی مهیا است. این یکی از خاصیت های هیجان انگیز پیست اسکی دبی است. شما میتوانید با پرداخت ۱۷۵ تا ۸۵۰ درهم بین چهل دقیقه تا یک ساعت و نیم به محل زندگی پنگوئن ها بروید، با آنها برف بازی کنید، بغلشان کرده و با آنها سلفی بگیرید. پنگوئن های دبی را در پیست اسکی دبی در امارات مال میتوانید پیدا کنید.
۱۸٫ سفر به فضا : سقوط آزاد، معلق ماندن در فضا با پرواز؟ شما هم به این تجربه ها فکر کرده اید؟ این جاذبه ی لعنتی کار را کمی سخت کرده است اما نگران نباشید؛ برای چشیدن این مدل از هیجان به هواپیماهای تخصصی با هزینه های عجیب وغریب نیازی ندارید. در مرکز Ifly دبی شما میتوانید با هزینه کمتر و خیلی ساده از زمین فاصله بگیرید و روی هوا معلق شوید. در اینجا که در مرکز خرید مردف قرار دارد شما در برابر تونل بادی با قدرت بالا و سرعت ۲۰۰ کیلومتری قرار می گیرید، روی هوا غلت میزنید، پرواز می کنید و قانون جاذبه را به چالش میکشید.
۱۹٫ بهشت شکلاتی : بهشت شکلاتی درخت‌های که آبنبات از آنها آویزان شده، کپسولهای آدامسی که قدشان به سقف می‌رسد خانواده ام اندامز که در گوشه فروشگاه فرمانروایی می کنند. کندی لیشس دقیق ترین تصویر ممکن از یک شکلات فروشی است. چیزی شبیه نقاشی کتاب‌های بچگی. وارد فروشگاه که می شوید انگار پریده باشید وسط کارتون. اینجا بهشت یخ‌ها عاشقان شکلات است. بزرگترین شکلات فروشی دنیا که در دبی مال واقع شده از آن اتفاقاتی است که دیدنش یک ضیافت تمام‌عیار است. ضیافتی از رنگ شکلات شیرینی. آن را از دست ندهید.
  • بازارها و مراکز خرید در بهشت خرید خاورمیانه
۱٫ دبی مال : دبی مال معروف‌ترین و پرطرفدارترین مرکز خرید دبی و از لحاظ مساحت، بزرگترین مرکز خرید جهان است. با بیش از ۷۵۰ هزار بازدیدکننده در هفته، پر است از مغازه‌ها و فروشگاه‌های متنوعی که همه چیز می فروشند.از غذا مواد خوراکی گرفته تا لباس، طلا ،زیورآلات .یک زمین اسکیت روی یخ هم در این مرکز خرید هست و یک آکواریوم بزرگ که تونلی از میان آن می گذرد؛ می‌توانید دست بچه‌ها را بگیرید و بین کوسه‌ها و ماهی‌ها قدم بزنید. حتی بچه‌ها هم از گشت‌زنی در این مرکز خرید خسته نمی‌شوند پارک‌ها برندهای معروفی مثل ورساچی گوچی دولچه و گابانا، بربری، لویی ویتون ،شانل، کریستین دیور و آرمانی، اینجا شعبه‌های بزرگی دارند.
۲٫ مرکز خرید ابن بطوطه : ابن بطوطه همان جغرافیدان و جهانگرد معروف عرب است؛ مرکز خرید ابن بطوطه ، بازاری است با شش تیمچه اصلی که سبک معماری هر تیمچه از حال هوای یکی از سرزمین‌هایی که ابن بطوطه به آنها سفر کرده الهام گرفته و شامل تیمچه های مصر، هند، چین، اندلس، پارس و تونس می‌شوند .هر کدام از این تیمچه ها به یک نوع از محصولات اختصاص پیدا کرده است؛ مثلا تیمچه هند آخرین مدهای لباس و کفش را از برندهای معروف دنیا عرضه می‌کند یا تیمچه مصر محصولات ورزشی می فروشد. بهتر است در ابتدا نقشه و اطلاعات کامل را از باجه های اطلاعات دریافت کنید تا سردرگم نشوید. در فودکورت این مرکز خرید هم انواع غذاهای هندی چینی، فست فودها و کباب ها میان‌ وعده های خوشمزه را پیدا می‌کنید.اینجا یک مرکز تفریح کودک به اسم کیدسیتی و یک سینما هم دارد که باعثمی‌شود بچه‌ها هم از خرید خسته نشوند. مرکز خرید ابن بطوطه از آن مراکز خرید بزرگ خیره‌کننده و محبوب دبی است که حتما به دیدنش می‌ارزد.
۳٫ مرکز خرید امارات : مرکز خرید امارات با معماری باشکوه و خیرەکنندەاش با شُعبی از ۵۶۰ برند بین‌المللی شامل فروشگاه‌های زنجیره ای از جمله هایپرمارکت کارفور ،فروشگاه‌های لباس طراحان مد، لوازم ورزشی، لوازم الکترونیک و لوازم خانگی از آن جاهایی است که حتما باید چند ساعتی برایش وقت بگذارید. مخصوصا اگر با خانواده‌تان سفر می‌کنید مطمئن باشید که امکانات خرید و تفریح اینجا، همه اعضای خانواده را، با هر سن و سلیقه ای راضی می‌کند. به علاوه این مرکز خرید دارای چندین سالن سینما، اولین سالن سرپوشیده اسکی در دبی به نام اسکای دوبای، مرکز تفریحی مجیک پلانت با سالن‌های بولینگ و بیلیارد، چندین استخر و انواع و اقسام وسایل بازی بیش از ۹۰ کافه و رستوران بین‌المللی است. دو هتل پنج ستاره جهت اقامت راحت تر گردشگران در کنار این مرکز خرید است و ایستگاه متروی کنار آن، رفت‌وآمد به این مرکز را آسان تر کرده است.
۴٫ دیره سیتی سنتر : هر چند در دبی مراکز خرید بزرگتر و زیباتری هم پیدا می‌کنید اما  سیتی سنتر به سنترخاطر نقشه و معماری خاص و مغازه های بزرگ و رنگارنگش از همه‌ شان جذاب تر است. اینجا همه جور مغازه‌ای پیدا می کنید؛ از برندهای معروفی مثل اچ اندام، آدیداس، آرمانی، بیبی شاپ، بوسینی دیور، گپ و زارا گرفته تا مغازه‌های کوچک و مستقلی که فرش‌های نفیس، سوغاتی و هنرهای دستی می فروشند. علاوه بر این ها، شعبه ای از فروشگاه آیکیا و نمایشگاه‌ های تویوتا و لکسوس و همچنین شعبه ای از کارفور «بهترین سوپرمارکت شهر» و سینمایی با یازده سالن نمایش هم اینجا پیدا می‌کنید.
۵٫ دبی مارینا مال : دبی مارینا مال به خاطر نزدیک بودن به ساحل، فضا و چشم اندازی زیبا دارد. اینجا به بزرگی مرکز خرید امارات یا دبی مال نیست؛ در چهار طبقه در فضایی بزرگ میزبان بیش از ۱۳۰ آتلت است. اما در عوض رستوران‌ها و کافه های روباز و مشرف به ساحلش برای تازه کردن نفس و خوردن غذا یا قهوه‌ای دلچسب عالی هستند. خیلی‌ها می‌گویند اینجا مرکز خرید گرانی است با این حال اگر از شلوغی و هیاهوی دیوانه کننده مراکز خرید دیگر خسته شده باشید یا دنبال مرکز خریدی نزدیک دریا بگردید، دبی مارینا مال گزینه مناسبی است. هتل پنج ستاره مارینا درست کنار همین مرکز خرید قرار دارد.
۶٫ مرکز خرید میردف : معماری داخلی این مرکز خرید بسیار زیباست و خبری از ازدحام در آن نیست؛ اگر می‌خواهید با خیال راحت خرید کنید گرفتار شلوغی نشوید، میردف را از دست ندهید. ۴۶۵ مغازه در این مرکز خرید وجود دارد که بیش از نیمی از آن از برندهای معتبر هستند و انواع و اقسام لباس، کفش، طلا جواهر، لوازم آرایش و… به فروش می‌رسانند در بخش تفریحات سالن بولینگ، سینمای ۴ بعدی، شهربازی مجیک پلانت، سالن سنگ نوردی، سالن فوتبال، بخشی برای نگهداری از کودکان و بیش از ۸۰ رستوران و کافه دارد. یادتان باشد که مرکز خرید می‌زدم کمی از مرکز شهر دور است.
۷٫ دبی فستیوال سیتی : دبی فستیوال سیتی یا همان شهر جشنواره دبی یک منطقه مسکونی، تجاری و سرگرمی است که در دبی ساخته شده و به شهری در یک شهر دیگر معروف است. دبی فستیوال سیتی بزرگترین منطقه چند منظوره در خاورمیانه است و تمام عناصر کار، تحصیل، زندگی، فراغت و سرگرمی در آن در نظر گرفته شده است. این منطقه هم به فرودگاه بین‌المللی دبی نزدیک است هم به دیره، مرکز تاریخی شهر. مرکز اسکله، یک مرکز خرید بزرگ در منطقه فستیوال سیتی است که فروشگاه‌های برندهای معروفی مثل اسپریت، آیکیا، آیس هارور، مارکز اند اسپنسر، نیویورکر، نایک، آدیداس، کلارکز، کانورس، پاریس هیلتن، تگز و تامی و تعداد زیادی از مغازه‌ های دیگر را در آن می‌توانید پیدا کنید. به علاوه رستوران‌ها کافه‌های این مرکز خرید، در کنار آبراهه ای که همسایه این مرکز است، قرار دارند و جای خوبی برای وقت گذراندن هستند؛ می‌توانید کمی زیر سایەبان هایشان بنشینید و هوایی تازه کنید.
۸٫ سوق مدینه جمیرا : کلمه ی سوک که در اسم این مرکز خرید دیده می‌شود همان سوق به معنی بازار سنتی روباز است. جمیرا منطقه‌ای لوکس در دبی است که در آن سعی شده در منطقه‌ای به وسعت چهل هکتار فضای یک شهر سنتی عربی بازسازی شود. مرکز خرید بزرگ سوق مدینه جمیرا، در همین منطقه در انتهای جاده جمیره، درست بعد از برج عرب قرار گرفته است و آن را به سبک بازارهای سنتی عربی ساخته‌اند. در فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح بالای این مجموعه، هر چیزی که بخواهید، از لباس، جواهرات و عتیقه‌جات گرفته تا بهترین انواع روغن زیتون و ادویه را پیدا می‌کنید. اینجا غذاخوری های خوبی هم دارد و همیشه شلوغ است.
۹٫ بازار طلای دبی : بازار طلای دبی یا همان سوق الذهب فقط یک بازار نیست؛ اینجا جزء میراث فرهنگی و نمادهای تاریخی این شهر است و خیلی از گردشگران اینجا را یادگار واقعی دبی سنتی و قدیمی می دانند. به همین دلیل، شاید تعداد گردشگران در این بازار از تعداد خریداران بیشتر باشد. اینجا، مخصوصا غروب ها، پاتوق توریست‌هاست و توی خیابان‌های باریک کنار بازار هم مغازه‌ هایی را پیدا می‌کنید که قلیان و قهوه و چای می‌فروشند. بنابراین، حتی اگر اهل خرید طلا نیستید هم سری به این بازار بزنید تا چهره دبی قدیم را ببینید. جالب است بدانید که بر اساس برآوردها، در هر زمانی که وارد بازار شوید بیش از ده تن طلا در این بازار موجود است.
۱۰٫ بازار الکرامه : بازار الکرامه از آن دسته بازارهای سنتی قدیمی دبی است که هنوز هم گردشگران زیادی را به خودش می‌کشاند تا چند سال پیش اینجا پر بود از ارزان فروشیهایی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به قیمت بسیار ارزان می‌فروختند اما حالا این مغازه‌ها کمتر شده اند و در عوض پای فروشگاه‌های امروزی تر به الکرامه باز شده است. با این همه حال و هوای دبی قدیم را هنوز هم در این بازار میشود تجربه کرد. الکرامه از حدود ساعت ۱۰ صبح باز است، اما بیشتر گردشگران شب ها را برای گشتن توی این بازار ترجیح می‌دهند اگر دنبال اجناس ارزان‌قیمت هستید، اینجا جای مناسبی برای خرید است.
چند توصیه برای وقت خرید : ازآنجا که وسایل الکترونیکی در دبی معاف از مالیات هستند، می‌توانید انواع وسایل الکترونیکی از جمله موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و خیلی چیزهای دیگر را با قیمت‌های مناسبی از مراکز خرید بخرید. قیمت طلا در دبی نسبت به کشورهای همسایه پایینتر است تنوع آن بسیار بالاست همچنین به دلیل قوانین نظارتی بر روی کیفیت ساخت آن، بسیار خوب ساخته می‌شوند. ساعت کار اکثر مراکز خرید از نه صبح تا یک بعد از ظهر و از چهار بعدازظهر تا نیمه شب است. تمام مغازه در روز جمعه از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳:۳۰ به دلیل برپایی نماز جمعه تعطیل هستند و عصر جمعه، فقط مراکز خرید باز هستند.
  • فستیوال ها و جشنواره های دبی :
هر ساله برنامه‌های فرهنگی و ورزشی زیادی با هدف جذب توریست در دبی برگزار می‌شود. تمام این جشنواره‌ ها، جز جشنواره تابستانی، بین ماه های اکتبر تا مارس بر پا می‌گردند و دلایل خوبی هستند تا تاریخ سفرتان را با آنها هماهنگ کنید و با یک تیر چند نشان بزنید.
۱٫ ماراتن دبی : ماراتن دبی با جایزهٔ یک میلیون دلاری اش، بسیاری از دوندگان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای را به خود جذب می کند. مسیر این مسابقه بیش از چهل کیلومتر است و باید یک سال پیش از آن، ثبت‌نام کرد.این فستیوال هر سال در اواسط ماه ژانویه برگزار می شود.
۲٫ جشنواره خرید دبی : این که می‌گویند میلیون‌ها روسی یک هواپیمای کامل را اجاره می‌کنند تا خریدهایشان از این جشنواره را به خانه ببرند، لابد اغراق است؛ اما در این که هر ساله میلیون‌ها گردشگر، جذب برنامه‌های مختلف این جشنواره می‌شوند شکی نیست. البته علاوه بر تخفیف ها و حراج‌های بزرگ، برنامه‌ها و اتفاقات زیادی هم در جریان است؛ این برنامه‌ها بیشتر شامل موسیقی زنده، برنامه‌های مخصوص کودکان، برنامه‌های ورزشی و آتش‌بازی هستند که از اواسط ماه دسامبر شروع شده و به مدت سه ماه ادامه دارند. یک خرید شگفت‌انگیز در خوش آب و هواترین روزهای دبی، تجربه‌ای است که اهل سفر به سختی می‌توانند در برابرش مقاومت کنند.
۳٫ جشنواره کویر کلاسیک دبی : از مهمترین مسابقات جهانی گلف است که در اولین آخر هفتهٔ ماه فوریه برگزار می‌شود و معروف است به این که روز آخر مسابقه، شور و هیجان زیادی در پیست حاکم است. هیجان تمام‌شدنی نیست اگر شهر را به خوبی بشناسید. آنها که گلف را به صورت حرفه ای دنبال می‌کنند بدون شک از حالا برای شرکت یا تماشای آخرین مسابقه گلف دبی نقشه ها کشیده اند.
۴٫ جشنواره شگفت‌انگیز تابستانی : شگفت انگیز ترین نکته‌ای که در مورد این جشنواره می‌توان گفت، این است که مردم بخاطرش گرمای طاقت‌فرسای دبی را به جان می‌خرند. هیچ چیز مانند تخفیف فروشگاه‌ها، سرگرمی‌های مجانی برای کودکان و ورزش‌های هیجان انگیز، گردشگران را برای سفر به این شهر ترغیب نمی‌کند. حل شدن در جذاب‌ترین مراکز خرید خاورمیانه در تلخ‌ترین روزهای تابستان، مثل سر کشیدن یک شربت شیرین خنک است.
  • غذا و باقی قضایای عربی :
بیشتر غذاهای مردم دبی شبیه غذاهای کشورهای آسیایی مثل ایران، عربستان، پاکستان و عمان است. غذای عربی (غذای سنتی امارات شامل برنج، ماهی و گوشت) در دبی بسیار محبوب است و تقریبا از هر جای شهر از شارما فروشی ها گرفته تا هتل‌ها و رستوران‌ها پیدا می شود. شارما غذایی است که تقریبا در همەی خیابان‌های دبی پیدا می‌شود و ارزان هم هست. این غذا، نوع عربی همبرگر است؛ گوشت را به سیخ می‌کشند کباب می‌کنند بعد برش‌های نازک می‌زنند و با سبزیجات وگوجه‌فرنگی، لای نان می‌گذارند. شارما در رستوران‌های ایرانی و لبنانی همپیدا می‌شود، اما اگر خوشمزەترش را بخواهید، باید از رستوران‌های هندی سراغش را بگیرید. فلافل از دیگر غذاهای محلی است که به همان ارزانی شارما است و همان قدر هم زیاد پیدامی‌شود.
یکی دیگر از غذاهای محبوب دبی بریانی است که از روی غذایی به همین نام در هند و پاکستان درست شده؛ بهترین نوعش را در اصفهان خودمان هم داریم. اما اگر غذاهای سنتی را دوست ندارید و به دنبال فست فود هستید، انواع فست فودهای معروف جهان مثل کی اف سی، مک دونالد، پیتزا هات و … در دبی شعبه دارند. از آنجا که خوردن گوشت خوک در کشورهای مسلمان حرام است، غذاهای درست شده با گوشت خوک در منوی هتل‌ها رستوران‌ها دیده نمی‌شود و فقط مکان‌های خاصی در فروشگاه‌های غیر مسلمان برای توریست‌ها در نظر گرفته شده است. چای و قهوه هم نوشیدنی‌های محبوب در دبی هستند که همراه با هل، زعفران و نعنا سرو می‌شوند. دبی در کشوری مسلمان قرار دارد اما به دلیل توریستی بودن، ممکن است نوشیدنی‌های دیگری هم در منوی رستوران‌ها و هتل‌ها ببینید.
  •  رفت و آمد در شهر :
اتومبیل در دبی آژانس‌های فراوانی وجود دارند که اتومبیل کرایه می‌دهند، از آژانس‌هایبزرگ جهانی گرفته تا آژانس‌های محلی کوچک. برتری این اتومبیل‌ها این است که شما را بیمه می‌کنند و اگر در هر مکان و زمانی دچار مشکل شدید، کمک بزرگی برایتان خواهند بود. یکی از این شرکت‌ها europcar است که خدمات خوبی ارائه می‌کند مثلا -بر خلاف دیگر شرکت ها- برای راحتی بیشتر، ماشین را به فرودگاه یا محل اقامتتان می‌فرستد. مترو خطوط قرمز ۵۲ کیلومتری متروی دبی، در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد. بعد از متروی قاهره، متروی دبی دومین خط مترو در جهان عرب است. درست است که این خطوط، بخش قدیمی شهر را پوشش نمی دهد، اما برای گشت و گذار در اطراف شهر، بهترین روش استفاده از مترو است. ایستگاه‌های واقع در فرودگاه، برج خلیفه و مرکز خرید امارات، کمک بزرگی برای رفت‌وآمد توریست‌ها در شهر است. قطارها از ۶ صبح تا ۱شب، هر ۳ تا ۵ دقیقه یکبار در ایستگاه‌ها توقف دارند، اما از ۱۱ تا ۲ شب تعدادشان کمتر است و روزهای جمعه هم تعطیل هستند. قیمت بلیط تک‌نفره بین ۶۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است و واگن‌های درجه یک هم هست که کرایه‌شان دو برابر می‌شود. علاوه بر این، از جمیرا تا هتل آتلانتیس حدود ۵ کیلومتر سیستم مونوریل در رفت‌وآمد است که البته به خطوط مترو وصل نیستند و تعدادشان هم محدود است. اتوبوس اتوبوس‌های عمومی دبی هم قیمت مناسبی دارند و هم به خاطر این که سطح شهر را به خوبی پوشش می دهند، از مناسب ترین وسایل گشت و گذار در مناطق مختلف دبی هستند. بلیط اتوبوس در بیشتر ایستگاه های اتوبوس، مترو و گاهی توسط راننده ی اتوبوس فروخته می شود. نقشه ی راه ها و زمان حرکت، داخل بعضی از اتوبوس‌ها وجود دارد. البته در ماه رمضان ساعت ها کمی تغییر می کنند. تاکسی در خیابان های دبی، تاکسی ها در رفت و آمدند و به راحتی قابل استفاده؛ بهترین و راحت ترین جای تاکسی گرفتن هم در صف تاکسی مرکز خرید ها و جلوی هتل هاست.
مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *